20 jaar Belgocontrol

Belgocontrol staat al 20 jaar in voor de veiligheid van het luchtverkeer in België. Bijna 900 medewerkers staan ten dienste van onze klanten - 24 uur op 24 en 7 dagen op 7. Een terugblik op 20 hoogtepunten uit de geschiedenis van Belgocontrol. Volg de mijlpalen van onze bedrijfsgeschiedenis.

2000: Electronic flight strips

In 2000 introduceerde Belgocontrol de elektronische flight strips. François was erbij toen we deze nieuwe stap vooruit zetten in de luchtverkeersleiding.

2003: AIM Meteo-platform

In 2003 bracht Belgocontrol vluchtinformatie en weersvoorspellingen dichter bij haar klanten dankzij het nieuwe AIM Meteo-platform. Raf legt uit wat dat betekende voor de veiligheid in het luchtruim.

2004: ISO 9001-certficatie

In 2004 engageerde Belgocontrol zich voor de ISO 9001-norm, een kwaliteitslabel voor bedrijven die hun klanttevredenheid willen verbeteren. Charline is trots op wat ze met Belgocontrol verwezenlijkt heeft.

2004: Nieuwe controletoren in Brussel

Eind 2004 werd de nieuwe controletoren van Belgocontrol op Brussels Airport in gebruik genomen. Ariane wou al sinds haar 17e luchtverkeersleider worden en vindt de toren het mooiste kantoor ter wereld.

2005: Upgrade van de radars naar Mode S

Vanaf 2005 kregen de radars van Belgocontrol upgrades naar Mode S, waardoor onze data nog nauwkeuriger werden. Voor Chris is het belangrijk dat Belgocontrol altijd up-to-date blijft.

2005: Nieuwe hoofdzetel

In 2005, na drie jaar bouwen aan een nieuwe verkeerstoren en kantoorgebouwen, werd het hoofdkwartier van Belgocontrol in Steenokkerzeel in gebruik genomen. Jean-François herinnert zich hoe alle werknemers vanaf dan samen op dezelfde site zaten.

2008: Uitbreiding van het Airport Movement System

In 2008 werd het Airport Movement System van Belgocontrol met grondradar en safety nets uitgebreid. Jan is erg fier op de ontwikkeling in eigen huis omdat Belgocontrol daardoor zeer snel kan inspelen op operationele vragen.

2009: Eerste "groene landingen"

In 2009 voerde Belgocontrol de eerste CDO-testen uit, dat zijn procedures waardoor vliegtuigen landen met minder CO²-uitstoot en minder geluidsoverlast. Marylin is blij dat de “groene landingen” binnenkort op alle Belgische luchthavens mogelijk zullen zijn.

2009: Opening van het controlecentrum CANAC 2

In 2009 vierde Belgocontrol de opening van het controlecentrum CANAC 2, dat de overvluchten boven België en een deel van Luxemburg beheerd. Philippe zag het als een referentie voor de rest van Europa.

2010: Ondertekening van het FABEC-verdrag

In 2010 creëerde België mee FABEC, het gemeenschappelijk luchtruim van de Benelux-landen, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. Tom is trots dat Belgocontrol een belangrijke rol speelt in deze Europese samenwerking om de luchtverkeersdiensten te optimaliseren.

2011: Belgocontrol is 24/7 actief op Liège Airport

Sinds 2011 biedt Belgocontrol 24/7 haar diensten aan voor de luchthaven van Luik. Voor Olivier heeft Liège Airport een specifiek karakter omdat de luchthaven vooral cargoklanten heeft.

2014: Groot investeringsprogramma

In 2014 besliste Belgocontrol om bijna 100 miljoen euro te investeren in haar technische infrastructuur. Voor Raphaël is Belgocontrol een bedrijf dat net als de wereld snel en ingrijpend verandert.

2015: Satellietnavigatie

In 2015 startte Belgocontrol met satellietnavigatie die zonder infrastructuur op de grond uitkomt. Voor Paul is het belangrijk dat alle landingsbanen in België dankzij Belgocontrol binnenkort voorzien zijn van deze technologie.

2016: AIM Belgium

In 2016 werd het AIM Belgium gecreëerd, een samenwerking tussen Belgocontrol en Defensie voor het verschaffen van luchtvaartinformatie. Johan vertelt met veel trots hoe Belgocontrol het verschil kan maken.

2017: Kaart voor windmolens

In 2017 bracht de dienst Urbanisme van Belgocontrol een kaart uit om duidelijkheid te verschaffen over de mogelijkheden om windturbines te bouwen in België. Annabel werkte mee aan de studies om de meest innovatieve technologieën te vinden.

2017: Luchthaven Kortrijk-Wevelgem

Sinds november 2017 is Belgocontrol actief op de luchthaven van Kortrijk-Wevelgem. We verschaffen er vluchtinformatie en meteodiensten. Alex is zeer blij dat die complexe overname vlot verlopen is.

2018: Lancering van Droneguide

In 2018 lanceerde Belgocontrol Droneguide, een website en mobiele app voor dronegebruikers in België. De 40.000 bezoekers op de dag van de lancering bezorgden Hendrik-Jan een kippenvelmoment.

2018: Entry Point North Belgium

In september 2018 stichtte Belgocontrol zijn eerste joint-venture. Entry Point North Belgium staat in voor de opleiding van luchtverkeersleiders en technisch personeel. Hans is blij dat de samenwerking ervoor zorgt dat de expertise in huis blijft en dat we een sterke partner aan onze kant hebben.

1998-2018: 20 jaar in dienst van Belgocontrol

In 1998 startte Nicolas als luchtverkeersleider bij de Regie der Luchtwegen en veranderde het bedrijf in Belgocontrol. In haar 20-jarige bestaan zijn er rond 20 miljoen vliegtuigen door het Belgische luchtruim gevlogen onder het oog van Belgocontrol.

2018: 20 jaar Belgocontrol

Dit jaar viert Belgocontrol haar 20ste verjaardag. CEO Johan Decuyper ziet dat het bedrijf klaar is voor de toekomst dankzij de inzet van bijna 900 professionele medewerkers. Belgocontrol blijft ook groeien en innoveren onder andere op het vlak van drones en digitalisering.

#storyofbelgocontrol

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

Neem contact op met

Tervuursesteenweg 303 1820 Steenokkerzeel België

+32 2 206 21 11

[email protected]

www.skeyes.be