ACV-Transcom dient stakingsaanzegging in bij skeyes tegen samenwerking met Defensie

Eén van de maatregelen die Europa aan zijn lidstaten oplegt voor een efficiënter gebruik van het Europese luchtruim is de samenwerking tussen civiele en militaire luchtverkeersleiding. In veel andere Europese landen is zo’n samenwerking al langer een feit en werpt het zijn vruchten af.

Om de Europese afspraken na te komen en het Belgische luchtruim optimaal te benutten, nam de federale regering 15 jaar geleden al de samenwerking tussen skeyes en Defensie op in het regeerakkoord. De bevoegde ministers van Mobiliteit en Defensie namen in 2017 de nodige beslissingen om dit te kunnen uitvoeren.

skeyes en Defensie bereidden het samengaan van de twee instellingen de voorbije jaren samen voor. Dat leidde tot een akkoord waarin de krijtlijnen van de samenwerking werden uitgezet. Begin december 2019 vervoegden de militaire luchtverkeersleiders hun collega’s van skeyes op de site in Steenokkerzeel. Het civiele en militaire luchtverkeer worden nog apart beheerd maar door de co-locatie is er een betere afstemming tussen beide.

Bij het afsluiten van het akkoord werd bepaald dat op langere termijn een beperkt aantal militaire luchtverkeersleiders een licentie voor civiel luchtverkeer zouden kunnen bekomen en dus overstappen naar skeyes. De omgekeerde beweging zou ook mogelijk worden.

De concrete uitvoering van die regeling zou apart besproken worden en pas ingaan als er een akkoord zou zijn met de representatieve vakorganisaties. De timing ligt op 2023. Op 16 december 2019 werden de gesprekken over dat uitvoeringsakkoord meteen opgestart. skeyes vindt de stakingsaanzegging – die verloopt op 28 januari 2020 – dan ook voorbarig.

Volgens de regels van het sociaal overleg zal skeyes nu binnen de drie dagen een overleg over het punt van de stakingsaanzegging plannen.

Dominique Dehaene

skeyes - Communication Manager & Spokesperson

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

Neem contact op met

Tervuursesteenweg 303 1820 Steenokkerzeel België

+32 2 206 21 11

[email protected]

www.skeyes.be