ACV-Transcom dient stakingsaanzegging in bij skeyes tegen samenwerking met Defensie
Eén van de maatregelen die Europa aan zijn lidstaten oplegt voor een efficiënter gebruik van het Europese luchtruim is de samenwerking tussen civiele en militaire luchtverkeersleiding. In veel andere Europese landen is zo’n samenwerking al langer een feit en werpt het zijn vruchten af.
Om de Europese afspraken na te komen en het Belgische luchtruim optimaal te benutten, nam de federale regering 15 jaar geleden al de samenwerking tussen skeyes en Defensie op in het regeerakkoord. De bevoegde ministers van Mobiliteit en Defensie namen in 2017 de nodige beslissingen om dit te kunnen uitvoeren.
skeyes en Defensie bereidden het samengaan van de twee instellingen de voorbije jaren samen voor. Dat leidde tot een akkoord waarin de krijtlijnen van de samenwerking werden uitgezet. Begin december 2019 vervoegden de militaire luchtverkeersleiders hun collega’s van skeyes op de site in Steenokkerzeel. Het civiele en militaire luchtverkeer worden nog apart beheerd maar door de co-locatie is er een betere afstemming tussen beide.
Bij het afsluiten van het akkoord werd bepaald dat op langere termijn een beperkt aantal militaire luchtverkeersleiders een licentie voor civiel luchtverkeer zouden kunnen bekomen en dus overstappen naar skeyes. De omgekeerde beweging zou ook mogelijk worden.
De concrete uitvoering van die regeling zou apart besproken worden en pas ingaan als er een akkoord zou zijn met de representatieve vakorganisaties. De timing ligt op 2023. Op 16 december 2019 werden de gesprekken over dat uitvoeringsakkoord meteen opgestart. skeyes vindt de stakingsaanzegging – die verloopt op 28 januari 2020 – dan ook voorbarig.
Volgens de regels van het sociaal overleg zal skeyes nu binnen de drie dagen een overleg over het punt van de stakingsaanzegging plannen.