Alle informatie over gebruik van drones nog dit jaar te vinden via website en app

Belgocontrol en het Directoraat-Generaal Luchtvaart gaan samen met het bedrijf Unifly twee digitale platformen ontwikkelen om zowel recreatieve als professionele dronegebruikers bij te staan bij het uitoefenen van hun activiteiten. Tegen eind dit jaar zullen alle toepassingen operationeel zijn.

Belgocontrol en het DGLV sloegen vorig jaar de handen in elkaar om maatregelen te nemen om het droneverkeer in goede banen te leiden. Het aantal onbemande luchtvaarttuigen in het Belgische luchtruim neemt immers elk jaar toe, net als het aantal incidenten. De beide instanties willen een duidelijk kader scheppen op basis van de geldende wetgeving.

Een eerste initiatief is om alle informatie over het gebruik van drones in ons land digitaal te bundelen. De overheidsopdracht die daarvoor werd uitgeschreven, werd toegewezen aan Unifly, een jong Belgisch bedrijf dat uitgegroeid is tot Europese leider op het vlak van het beheer van onbemand luchtverkeer (Unmanned Traffic Management of UTM). De technologie van Unifly bewijst zijn nut al op nationale schaal in Duitsland, Denemarken en Oostenrijk. De luchtvaartautoriteiten gebruiken er het platform van Unifly om het droneverkeer in goede banen te leiden en de lokale dronepiloten te informeren waar ze mogen vliegen.

Website en mobiele app

Een eerste toepassing zal een website zijn voor het grote publiek waarop vooral een kaart centraal zal staan. Op die kaart staan alle gebieden aangeduid die verboden zijn voor drones (tijdelijk of permanent). Op de website komen daarnaast ook nog algemene informatie en nuttige links. De website zou dit voorjaar al online gaan.

Een mobiele app zal bovenop de kaart een aantal praktische functionaliteiten aanbieden. Zo zullen recreatieve dronegebruikers hun vlucht kunnen voorbereiden en valideren – rekening houdende met de geldende beperkingen – en kunnen aangeven wanneer ze hun vlucht aanvatten en stopzetten. Die mogelijkheid zou tegen de zomer beschikbaar zijn.

Voor professionele dronegebruikers bevat de app nog bijkomende, meer geavanceerde functionaliteiten. Om die te kunnen gebruiken, moeten zij wel een account aanmaken. Met de app kunnen ze dan hun drones, piloten en vluchten beheren, goedkeuringen en eventuele uitzonderingen aanvragen bij het directoraat-generaal Luchtvaart van de FOD Mobiliteit en hun vluchten volledig (laten) opvolgen. De app zal ook allerlei luchtvaartinformatie meegeven die nodig is om een vlucht te plannen. Tegen eind dit jaar zouden de professionele dronegebruikers van deze extra functionaliteiten gebruik moeten kunnen maken.

Johan Decuyper, CEO van Belgocontrol: “In eerste instantie willen wij de veiligheid van alle luchtverkeer in ons land blijven garanderen. Daarbij moeten wij flexibel inspelen op technologische ontwikkelingen zoals drones. Maar wij willen die sector ook actief ondersteunen in zijn verdere evolutie. Heel wat toepassingen met drones dragen immers bij tot maatschappelijke vooruitgang en economische welvaart. Wij zien het als onze rol om dat mee mogelijk te maken en te stimuleren.”
Minister van Mobiliteit François Bellot: “De drones-sector is voortdurend in ontwikkeling. De toepassingen zijn quasi eindeloos. Dankzij het Koninklijk Besluit ‘Drones’ werd een veilig werkkader ontwikkeld. Het nieuwe informatica-systeem zal de medewerkers van DGLV en Belgocontrol toelaten de veiligheid én de vlotte afhandeling van de vele aanvragen voor vluchten te garanderen. Veiligheid staat in de luchtvaart centraal en dankzij de verdere digitalisering kunnen de verantwoordelijke medewerkers hier dan ook ten volle op inzetten”.
Marc Kegelaers, CEO van Unifly: “Ik ben zeer fier dat Belgocontrol voor Unifly gekozen heeft voor de implementatie van een nationaal systeem voor het veilig beheren van droneverkeer. Met dit project wordt Belgocontrol een voortrekker op het vlak van UTM. Door de verregaande integratie met verschillende functies biedt het systeem een antwoord op de verzuchtingen van de vele spelers in de drone-community. Dit project zal bijdragen tot de groei van de dronesector. Belangrijk punt daarbij is de doorgedreven vereenvoudiging en versnelling van de aanvraagprocedure voor dronevluchten. Het jonge Unifly wordt wereldwijd erkend als de leider op het vlak van UTM. Belgocontrol en DGLV trekken in dit project samen aan de kar om de meest uitgebreide innovatie te bewerkstelligen op het gebied van droneverkeer in Europa."