Arbeidsrechtbank geeft skeyes gelijk in zaak 10 = 14

De Nederlandstalige Arbeidsrechtbank van Brussel heeft een uitspraak gedaan in de zaak die door enkele luchtverkeersleiders van skeyes was aangespannen over de 10=14-regeling. Volgens die regeling, die dateerde van 1987, kregen luchtverkeersleiders voor een nachtdienst van 10 uur 4 uur compensatie toegekend. De eisers waren van oordeel dat die 4 uren ook als gepresteerde arbeidsuren moesten aanzien worden. Zij vroegen daarvoor achterstallig loon.

De rechtbank volgt die redenering niet. Volgens haar blijkt uit het akkoord van 1987 over de regeling geenszins dat de 10 uren van de nachtdienst gelijk moeten worden gesteld met 14 uren effectieve prestaties. Ze oordeelt ook dat skeyes de regeling correct toepaste.

De 10 = 14-regeling woog al jaren op de werking van Belgocontrol/ skeyes. Begin dit jaar was het één van de belangrijkste discussiepunten in het sociaal overleg. Dat leidde ook tot acties van luchtverkeersleiders waardoor het luchtruim meermaals moest gesloten worden. Op vraag van de vakbonden werd toen een beroep gedaan op bemiddelaars om het punt uit te klaren maar ook die pogingen brachten geen oplossingen teweeg. Uiteindelijk werden twee sociale akkoorden afgesloten op 22 maart en 10 mei.

In september van dit jaar werd een derde sociaal akkoord afgesloten dat het nieuwe planningsmechanisme vastlegde. Daarmee werd hoe dan ook een einde gemaakt aan de 10 = 14-regeling.  In de plaats daarvan kwam een nachtpremie met een ondubbelzinnige regeling.

Met het nieuwe systeem

  • wordt de sociale wetgeving gerespecteerd
  • voldoet skeyes aan de Europese vereisten rond fatigue management die in 2020 van kracht worden
  • behouden de luchtverkeersleiders voldoende flexibiliteit om hun roosters in te vullen
  • weten luchtverkeersleiders op voorhand wanneer ze werken of vrij zijn
  • kunnen maximum 6 opeenvolgende shifts worden ingepland
  • wordt het werk evenredig verdeeld over alle luchtverkeersleiders

Met de invoering van het nieuwe systeem en de uitspraak van de rechtbank behoort de 10 = 14-regeling voor skeyes nu dan ook definitief tot het verleden.

Dominique Dehaene

skeyes - Communication Manager & Spokesperson

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

Neem contact op met

Tervuursesteenweg 303 1820 Steenokkerzeel België

+32 2 206 21 11

press@skeyes.be

www.skeyes.be