Automatische meting van hoogtewind: Belgocontrol versterkt veiligheid van naderingen op Brussels Airport

Een te krachtige staartwind op grote hoogte kan leiden tot onstabiele naderingen van een vliegtuig en zelfs tot de onderbreking van de landing met een doorstart (go-around-procedure). Om dat risico te beperken, heeft Belgocontrol een nieuwe tool ontwikkeld die de piloten en de luchtverkeersleiders informatie biedt over de hoogtewinden.

Hoogtewind is vaak krachtiger dan de wind die op grondniveau wordt gemeten. In bepaalde omstandigheden (landingen met staartwind) moet een vliegtuig door de wind een steilere dalingshoek aanhouden, met een risico op onstabiele nadering en doorstarten als gevolg (onderbroken nadering).

Gegevens inzake de windrichting en -sterkte bij de nadering worden vanaf nu automatisch en in real time doorgezonden aan de controletoren door de vliegtuigen die Brussels Airport naderen via de radars van Belgocontrol. Dat werd voorheen op ad-hocbasis gedaan via radiocontact tussen de piloot en de luchtverkeersleider.

De nieuwe tool die Belgocontrol heeft ontwikkeld, biedt een beter overzicht van de hoogtewinden: de windparameters worden berekend dankzij de extractie van de mode-S-radargegevens van de vliegtuigen. Zo is het mogelijk om in real time nauwkeurige windmetingen te bekomen voor verschillende hoogten. Meer dan 90% van de vliegtuigen die op Brussels Airport landen zijn uitgerust met de mode-S-technologie waarmee die gegevens automatisch kunnen worden doorgezonden.

Cruciale informatie voor luchtverkeersleiders en piloten

De nieuwe applicatie werd de voorbije maanden getest op de controletoren van Brussels Airport en zal begin december volledig operationeel zijn. Ze zal de luchtverkeersleiders een beter overzicht bieden van de situatie op grote hoogte, en dat in real time. Zo zullen ze de vliegtuigen dus nog beter kunnen begeleiden in hun landing. Dankzij de permanente waarneming van de evolutie van de hoogtewinden zal de veiligheid van de operaties nog worden verhoogd.

Binnen nu en enkele maanden zal Belgocontrol de gegevens over de windrichting en -sterkte bij nadering verschaffen aan de piloten en de luchtvaartmaatschappijen via ATIS-berichten. Die gecodeerde berichten bevatten cruciale informatie over een luchthaven, zoals de meteorologische gegevens, de baan in gebruik, de beschikbare nadering en alle informatie die de piloten nodig hebben. Dankzij de nieuwe tool van Belgocontrol zullen de piloten systematisch en ruim op voorhand op de hoogte worden gebracht van de exacte situatie van de hoogtewinden rond Brussels Airport, zelfs nog voordat ze hun daling naar de luchthaven inzetten. Dat zal ook bijdragen tot een verhoogde veiligheid. ​

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

Neem contact op met

Tervuursesteenweg 303 1820 Steenokkerzeel België

+32 2 206 21 11

press@skeyes.be

www.skeyes.be