Automatische meting van hoogtewind: Belgocontrol versterkt veiligheid van naderingen op Brussels Airport

Een te krachtige staartwind op grote hoogte kan leiden tot onstabiele naderingen van een vliegtuig en zelfs tot de onderbreking van de landing met een doorstart (go-around-procedure). Om dat risico te beperken, heeft Belgocontrol een nieuwe tool ontwikkeld die de piloten en de luchtverkeersleiders informatie biedt over de hoogtewinden.

Hoogtewind is vaak krachtiger dan de wind die op grondniveau wordt gemeten. In bepaalde omstandigheden (landingen met staartwind) moet een vliegtuig door de wind een steilere dalingshoek aanhouden, met een risico op onstabiele nadering en doorstarten als gevolg (onderbroken nadering).

Gegevens inzake de windrichting en -sterkte bij de nadering worden vanaf nu automatisch en in real time doorgezonden aan de controletoren door de vliegtuigen die Brussels Airport naderen via de radars van Belgocontrol. Dat werd voorheen op ad-hocbasis gedaan via radiocontact tussen de piloot en de luchtverkeersleider.

De nieuwe tool die Belgocontrol heeft ontwikkeld, biedt een beter overzicht van de hoogtewinden: de windparameters worden berekend dankzij de extractie van de mode-S-radargegevens van de vliegtuigen. Zo is het mogelijk om in real time nauwkeurige windmetingen te bekomen voor verschillende hoogten. Meer dan 90% van de vliegtuigen die op Brussels Airport landen zijn uitgerust met de mode-S-technologie waarmee die gegevens automatisch kunnen worden doorgezonden.

Cruciale informatie voor luchtverkeersleiders en piloten

De nieuwe applicatie werd de voorbije maanden getest op de controletoren van Brussels Airport en zal begin december volledig operationeel zijn. Ze zal de luchtverkeersleiders een beter overzicht bieden van de situatie op grote hoogte, en dat in real time. Zo zullen ze de vliegtuigen dus nog beter kunnen begeleiden in hun landing. Dankzij de permanente waarneming van de evolutie van de hoogtewinden zal de veiligheid van de operaties nog worden verhoogd.

Binnen nu en enkele maanden zal Belgocontrol de gegevens over de windrichting en -sterkte bij nadering verschaffen aan de piloten en de luchtvaartmaatschappijen via ATIS-berichten. Die gecodeerde berichten bevatten cruciale informatie over een luchthaven, zoals de meteorologische gegevens, de baan in gebruik, de beschikbare nadering en alle informatie die de piloten nodig hebben. Dankzij de nieuwe tool van Belgocontrol zullen de piloten systematisch en ruim op voorhand op de hoogte worden gebracht van de exacte situatie van de hoogtewinden rond Brussels Airport, zelfs nog voordat ze hun daling naar de luchthaven inzetten. Dat zal ook bijdragen tot een verhoogde veiligheid. ​