Belgische ANSP skeyes behaalt GreenATM niveau 3-kwaliteitslabel

Naar een duurzame luchtvaart in de toekomst

De Civil Air Navigation Services Organisation (CANSO), het internationale orgaan dat de sector van het luchtverkeersbeheer vertegenwoordigt, heeft de Belgische luchtverkeersleider skeyes gecertificeerd voor niveau 3 in het GreenATM-milieuaccreditatieprogramma. Deze erkenning wordt toegekend aan luchtvaartnavigatiedienstverleners die ernaar streven om zowel hun directe impact op het milieu als de uitstoot van de vluchtactiviteiten die zij controleren, te verminderen. skeyes is één van de eerste dienstverleners die dit label behaalt.

Verminderen van de CO2-uitstoot

Het is van cruciaal belang dat de luchtvaartsector het luchtverkeersbeheer verder optimaliseert als hij tegen 2050 zijn doelstelling van CO2-neutraliteit wil bereiken. Het GreenATM-programma, dat eind 2022 van start ging, biedt verleners van luchtvaartnavigatiediensten een onafhankelijke beoordeling van hun inspanningen om hun eigen ecologische voetafdruk te verkleinen en de uitstoot in het door hen gecontroleerde luchtruim, tot een minimum te beperken. Het GreenATM-programma bestrijkt een brede waaier aan onderwerpen, waaronder:

• governance en strategie;
  • luchtverkeersbeheer op het vlak van grond-, eindnaderings- en en-routeactiviteiten;
  • infrastructuur en nutsvoorzieningen
  • acquisitieprogramma’s, relaties met de omwonenden en mobiliteit.

Green ATM niveau 3 ‘Managed’

CANSO bevestigde dat skeyes aan alle voorwaarden voldoet om niveau 3 te behalen. skeyes mag dus voortaan het GreenATM-kwaliteitslabel voeren. Deze score geeft aan dat de milieubeheeractiviteiten van skeyes het niveau van maturiteit hebben bereikt waarbij de actieve implementatie van plannen die een impact hebben op uitstoot, werd aangetoond.

Het CANSO GreenATM-programma omvat verschillende niveaus, en gaat van niveau 1, waar de operator erkent dat het bedrijfsbeleid een effectieve bijdrage kan leveren aan het verminderen van de milieueffecten, tot niveau 5, waar alle strategieën volledig zijn geïmplementeerd, er een positief effect is op de ecologische voetafdruk en de organisatie actief betrokken is bij het onderzoeken en testen van innovaties.

De Belgische verlener van luchtvaartnavigatiediensten is één van de eersten die het kwaliteitslabel van niveau 3 "Managed" ontvangt.

Simon Hocquard, Directeur-generaal van CANSO: "Wij wensen skeyes proficiat met het behalen van de niveau 3-accreditatie in het GreenATM-programma van CANSO. Deze erkenning weerspiegelt de inzet van skeyes voor milieuduurzaamheid door middel van goed ontwikkelde doelstellingen, openbare verslaglegging en een hoog niveau van PBN-implementatie" verduidelijkt Simon Hocquard, Directeur-generaal van CANSO. "Zijn vooruitstrevend beleid inzake ecologische voetafdruk is een lovenswaardig voorbeeld voor de sector: van het gebruik van hernieuwbare energie over het monitoren van het gebruik van hulpbronnen tot het bevorderen van duurzaam vervoer. Wij prijzen skeyes voor zijn toewijding aan het vormgeven van een groenere toekomst voor luchtverkeersbeheer", voegde hij eraan toe.
Johan Decuyper, CEO van skeyes: "De toekenning van het GreenATM-label is een schitterende blijk van erkenning voor onze inspanningen om de milieu-impact van zowel onze eigen activiteiten als die van onze klanten, de luchtvaartmaatschappijen, effectief te verminderen. Het GreenATM-programma heeft de aandacht gevestigd op de aspecten die onze ANSP kan verbeteren om zijn prestaties te optimaliseren. Deze erkenning zal het management en het personeel van skeyes aanmoedigen om de lat hoog te blijven leggen door het implementeren van concrete initiatieven en te blijven investeren in onderzoek naar innovatieve oplossingen. skeyes blijft zich inzetten voor de emissiearme luchtvaart van morgen."