Belgocontrol en SOWAER ondersteunen de ontwikkeling van de luchthavens van Luik en Charleroi

Vandaag hebben Belgocontrol en SOWAER een kaderovereenkomst ondertekend die het beheer en de financiering van gemeenschappelijke projecten vastlegt. Met de kaderovereenkomst wordt er een flexibelere en efficiëntere samenwerking gesmeed in het belang van de luchthavens van Luik en Charleroi.

SOWAER is verantwoordelijk voor de infrastructuur op de Waalse regionale luchthavens en werkt samen met Belgocontrol om de nodige infrastructuur te installeren voor het beheer van het luchtverkeer. Aangezien die sector voortdurend in verandering is, dringen zich investeringen op, vooral in technische projecten nodig om de veiligheid van het luchtverkeer, de continuïteit van de dienstverlening van Belgocontrol en de capaciteit van de luchthavens te kunnen blijven verzekeren.

De kaderovereenkomst legt de samenwerkingsmodaliteiten vast voor het verloop van die gezamenlijke projecten: ze stelt een wettelijk kader in waarmee de Raden van Bestuur van beide bedrijven gemeenschappelijke projecten kunnen lanceren door het afsluiten van specifieke contracten. Zodra een dergelijk contract afgesloten is, kunnen de verantwoordelijke managers het project uitwerken en uitvoeren in het kader van een welbepaald mandaat zonder dat ze voor elke fase van het proces hoeven terug te koppelen naar de Raden van Bestuur. Daardoor kan er efficiënter en sneller vooruitgang worden geboekt en kunnen er meer projecten worden aangevat.

Johan Decuyper, CEO van Belgocontrol : "Belgocontrol wil blijven investeren in een betere dienstverlening op de verschillende Belgische luchthavens. In de komende jaren voorzien wij een budget van 97 miljoen euro, onder andere voor de modernisering van onze technische installaties. De kaderovereenkomst, met een looptijd van 10 jaar, is het logische vervolg om de projecten gepland op de regionale Waalse luchthavens concreet te kunnen aanvatten."

Wat de financiering betreft, stelt de kaderovereenkomst dat Belgocontrol de gezamenlijke projecten voorfinanciert, ze ter beschikking stelt, en dat SOWAER Belgocontrol hiervoor nadien periodiek vergoedt. Indien nodig kan een derde partij – hier bijvoorbeeld de luchthavenbeheerders– deel gaan uitmaken van een specifiek contract.

Luc Vuylsteke, Voorzitter van het Uitvoerend Comité van SOWAER : "Onze opdracht is om bij te dragen aan de ontwikkeling van de regionale luchthavens. Voor bepaalde aspecten die bijvoorbeeld verband houden met de optimalisatie van de trajecten, de luchtvaartveiligheid of nog het verminderen van de geluidshinder, werken wij samen met andere instanties zoals Belgocontrol. Dankzij die nieuwe manier van samenwerken met de nationale luchtverkeersleider kunnen wij de projecten die nodig zijn voor de ontwikkeling van de luchthavens van Charleroi en Luik sneller verwezenlijken."

Een eerste concreet project waaraan Belgocontrol en SOWAER intensief samenwerken in het kader van de nieuwe overeenkomst is de installatie van twee « A-SMGCS »-systemen (Advanced Surface Movement Guidance and Control System) op de luchthavens van Luik en Charleroi. Met die nieuwe systemen kunnen vliegtuigen en voertuigen worden gemonitord op de banen en taxiways. Dat overzicht verhoogt de veiligheid van het luchtverkeer, in het bijzonder voor de operaties uitgevoerd bij slecht zicht. De installatie van de twee systemen vereist een investering van 6 miljoen euro. De systemen zullen in de loop van 2020 operationeel zijn.

Waals minister René Collin is ingenomen met de samenwerking: "Hiermee gaat de ontwikkeling van het luchthavenbeleid in Wallonië een nieuwe essentiële fase in, geconsolideerd door de nieuwe beheersovereenkomst van SOWAER. ​ In naleving van de Europese regelgeving daaromtrent zal tussen 2016 en 2023 immers 250 miljoen euro worden geïnvesteerd in de infrastructuur in Luik en Charleroi om zo te kunnen inspelen op de sterke ambities die beide Waalse economische groeipolen koesteren."