Belgocontrol heeft correct gehandeld tijdens incident 5 oktober 2016

Het onafhankelijk rapport over een incident op de luchthaven Brussel–Nationaal waarbij twee vliegtuigen te dicht bij elkaar kwamen, bevestigt dat Belgocontrol volledig volgens alle gangbare instructies heeft ingegrepen.

Donderdag 30 maart 2017

Op 5 oktober 2016 vertrok  een vliegtuig, tegen de richtlijnen van de luchtverkeersleider van dienst in, vanop baan 07R. Op dat ogenblik had een ander vliegtuig de landing ingezet voor de baan 01. De luchtverkeersleider gaf daarop onmiddellijk aan het landende toestel de opdracht om zijn landing af te breken en een doorstart of go-around uit te voeren.  Dat is een standaardprocedure waarbij het vliegtuig in plaats van te landen opnieuw naar een beperkte hoogte klimt om vervolgens opnieuw volgens de procedures te naderen voor de landing.

Zoals voor elk  ernstig incident of ongeval in de luchtvaart werd een onderzoek ingesteld naar deze gebeurtenis door de Air Accident Investigation Unit (AAIU). Die onderzoekt de feiten en hoort alle betrokkenen alvorens conclusies te trekken en aanbevelingen te doen om soortgelijke incidenten in de toekomst te voorkomen. Het rapport van de AAIU is vandaag gepubliceerd. Het toont duidelijk aan dat Belgocontrol over de hele lijn correct heeft gehandeld. De beslissing van de luchtverkeersleider om het landende vliegtuig om te leiden, was de enige juiste beslissing die kon genomen worden.

Eerder al bevestigden het Directoraat-Generaal van de Luchtvaart en Minister van Mobiliteit Bellot dat de baankeuze op dat ogenblik conform  aan de instructies was. Omwille van de windrichting en -sterkte moest op dat moment gebruik gemaakt worden van banen 07R en 01.

Johan Decuyper, CEO van Belgocontrol: “Eens te meer is bewezen dat onze luchtverkeersleiders professioneel en correct handelen, ook in moeilijke omstandigheden. Zo garanderen wij elke dag de veiligheid van het luchtverkeer, wat vaak onderschat wordt. Dit soort incidenten maakt dat duidelijk. Vorig jaar werd geen enkel incident van categorie A (‘ernstig’) of B (‘belangrijk’) geregistreerd waarvoor Belgocontrol verantwoordelijk was.”
Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

skeyes
Tervuursesteenweg 303
1820 Steenokkerzeel
België