Belgocontrol test CDO op Charleroi en Luik

Vanaf vandaag zullen piloten van bepaalde luchtvaartmaatschappijen kunnen landen met de CDO-procedure op de regionale luchthavens van Charleroi en Luik. Een testperiode moet aantonen of die procedure permanent kan worden toegepast onder bepaalde voorwaarden.

Maandag 2 januari 2017

Bij een CDO (Continuous Descent Operation) volgt een vliegtuig in de landingsfase een constante dalende lijn, waardoor het minder motorvermogen nodig heeft en minder brandstof verbruikt, met een lagere CO2-uitstoot en minder geluidshinder tot gevolg in vergelijking met een stapsgewijze daling. Die landingsprocedure is al deels in gebruik; de huidige tests hebben als doel ze te formaliseren en zo vaak mogelijk te gebruiken, zonder daarbij natuurlijk de veiligheid in het gedrang te brengen.

Er werd vooraf een grondige gezamenlijke studie uitgevoerd door Belgocontrol, de betrokken luchthavens (BSCA en Liège Airport), de bevoegde autoriteiten (SPW, SOWAER en ACNAW) en bepaalde luchtvaartmaatschappijen die zich kandidaat hadden gesteld om deel te nemen aan het project (Ryanair, TUI en Wizzair in Charleroi; ASL en TUI in Luik).

De formele CDO-procedure zal vanaf vandaag tot eind augustus worden uitgetest door de betrokken luchtvaartmaatschappijen. Tijdens die periode zal Belgocontrol hun piloten de mogelijkheid bieden om CDO-landingen uit te voeren als de omstandigheden (weer, verkeersdrukte,…) het toelaten. Als de tests positief blijken, zal de procedure permanent en voor alle luchtvaartmaatschappijen van kracht worden vanaf eind dit jaar.

Dankzij die tests zal ook de ecologische impact van het invoeren van CDO’s kunnen worden ingeschat: hoeveel keer zal de procedure kunnen worden toegepast, hoeveel brandstof kan er worden bespaard per landing, hoeveel minder CO2-uitstoot is er, wat is het effect op het gebied van geluidshindervermindering,…?

Johan Decuyper, CEO van Belgocontrol: “Belgocontrol wil zijn maatschappelijke rol ten volle opnemen. Wij zijn erg begaan met het ecologische aspect van onze activiteiten.  De CDO’s zijn voor ons een belangrijk middel om de economische belangen van de luchtvaartsector en de impact ervan op de luchthavenregio met elkaar te verzoenen. Daarom gaan wij alle mogelijkheden na die de leefomstandigheden van de omwonenden kunnen verbeteren, in nauwe samenwerking met onze partners in de luchtvaartsector.”

Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

skeyes
Tervuursesteenweg 303
1820 Steenokkerzeel
België