Belgocontrol verdubbelt de capaciteit op de luchthaven van Charleroi bij beperkt zicht

Belgocontrol verdubbelt de capaciteit op de luchthaven van Charleroi bij beperkt zicht

Dankzij nieuwe procedures die Belgocontrol heeft ingevoerd, zal de luchthaven van Charleroi bij beperkt zicht twee keer zoveel vluchten kunnen verwerken, en dat in alle veiligheid.

Woensdag 3 januari 2018

Tot voor kort konden de luchtverkeersleiders te Charleroi bij beperkt zicht slechts één vliegtuig tegelijkertijd beheren. In 2017 moest de Low Visibility Procedure gedurende 32 dagen in totaal worden toegepast. Vanaf morgen, donderdag 4 januari, zullen de luchtverkeersleiders in dat geval twee vliegtuigen tegelijkertijd kunnen beheren. Dat wil zeggen dat het interval tussen twee vliegtuigen zal kunnen worden verkleind, uiteraard zonder daarbij de veiligheid in het gedrang te brengen. Op de luchthaven van Luik zijn dezelfde procedures reeds van kracht.

Die capaciteitsverdubbeling wordt mogelijk gemaakt dankzij nieuwe procedures die door Belgocontrol werden uitgewerkt in samenwerking met Charleroi Airport. Die procedures kunnen op korte termijn worden toegepast en houden een interactie in tussen de luchtvaartveiligheidsdiensten (Belgocontrol) en de luchthavenautoriteiten (BSCA) die logistieke ondersteuning bieden om de vliegtuigen naar hun gates of baandrempel te leiden.

Investeringen in de regionale luchthavens

Op middellange termijn (2019-2020) slaan Belgocontrol en de regionale luchthavens van Charleroi en Luik de handen in elkaar bij de uitrol van het A-SMGCS (Advanced-Surface Movement Guidance and Control System). Het grondradarsysteem A-SMGCS is een radarbewakingsinstrument dat de luchtverkeersleiders bij slecht zicht op de luchthaven toch de middelen biedt om de vliegtuigen en voertuigen op de grond te kunnen controleren en begeleiden. Dankzij die technologie zal de capaciteit bij slecht zicht geoptimaliseerd kunnen worden en zal daarbij een optimaal veiligheidsniveau kunnen worden gehandhaafd.

Het A-SMGCS zal in 2019 worden geïnstalleerd in Luik en in 2020 in Charleroi. Het project wordt bekostigd door SOWAER voor een totaalbedrag van 6 miljoen euro.

Johan Decuyper, CEO van Belgocontrol, benadrukt het belang van de investeringen die Belgocontrol doet in de regionale luchthavens: “Samen met de verschillende partners werken wij volop aan de ontwikkeling van de regionale luchthavens. Wij verbeteren continu onze werking om de luchthavens, de luchtvaartmaatschappijen en de passagiers nog beter van dienst te zijn.”
Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

skeyes
Tervuursesteenweg 303
1820 Steenokkerzeel
België