Bemand en onbemand vliegverkeer veilig in de handen van skeyes

De nieuwe Europese verordening voor drones zal het luchtruim voorgoed veranderen. Dit zal ook grote gevolgen hebben voor de luchtverkeersleiding. skeyes en zijn dochteronderneming SkeyDrone bereiden zich al geruime tijd voor op dit moment en zijn klaar om hun rol in een nieuw tijdperk van de luchtvaart op zich te nemen en de veiligheid van al het luchtverkeer te garanderen.

Vanaf 31/12/2020 zal een nieuwe Europese verordening (UV (EU) 2019/947) betreffende drones in werking treden. Deze verordening voorziet in een nieuw kader voor het gebruik van drones in verschillende types van luchtruim, met name in het lagere luchtruim. skeyes heeft zich de afgelopen maanden op deze verandering voorbereid door een operationeel concept voor het beheer van drones door de ATS-units (Air Traffic Services) van skeyes op te stellen.

Johan Decuyper, CEO skeyes: “skeyes en SkeyDrone zijn klaar voor de toekomst van het droneverkeer, aangezien we onze rol zullen spelen in de integratie van droneactiviteiten in het Belgische luchtruim. Door nieuwe werkwijzen te creëren en een nauwe coördinatie met de dronegemeenschap te onderhouden via de Belgian Civil Drone Council, garandeert skeyes dat het de Europese droneverordening naleeft, alsook de daarmee samenhangende Belgische Koninklijke en Ministeriële besluiten, die in december 2020 van kracht worden.“

Het algemene principe van de nieuwe verordening is dat drones in het volledige luchtruim zullen mogen vliegen, behalve als er een "geografische UAS-zone" (Unmanned Aircraft System) is. Rondom grote luchthavens worden deze zones bijvoorbeeld gecreëerd om beperkingen vast te leggen of om de toegang tot deze zones te verbieden teneinde de veiligheid van de operationele activiteiten voor alle luchtruimgebruikers te garanderen. https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/drones/nieuwe_regelgeving

Daarom worden geografische UAS-zones gecreëerd binnen het door skeyes beheerde luchtruim en voor de Radio Mandatory Zone van Kortrijk via een Ministerieel besluit. Deze geografische UAS-zones hebben toegangscriteria, afhankelijk van onder andere de categorie van de droneoperatie. Andere geografische zones in België zullen worden beheerd door de specifieke ‘UAS geographical zone manager’, aangeduid door het BCAA. Een overzicht van deze zones zal beschikbaar zijn op https://map.droneguide.be vanaf 31/12/2020.

Naast de tenuitvoerlegging van de nieuwe verordening heeft skeyes ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de droneoperators vlot toegang te verlenen tot de laagste volumes van zijn gecontroleerde luchtruim. In dat verband werd de geozone onderverdeeld in verschillende ​ gebieden, met minder strenge eisen naarmate men zich verder van de luchthaven bevindt.

Dankzij een door onze dochteronderneming SkeyDrone ontwikkeld speciaal digitaal platform, de Drone Service Applicatie, kan men toegang krijgen tot deze geografische zones. De tool is een eerste stap op weg naar de implementatie van de zogenaamde U-space en effent het pad voor de opkomst van U-space Service Providers (USSP's).

Hendrik-Jan Van Der Gucht, Managing Director SkeyDrone: “We hebben dit uitdagende project tot een goed einde kunnen brengen door nauw samen te werken met de operationele experts van skeyes. Onze softwareoplossing, die een aantal unieke functies bevat, zal in minstens 6 verschillende geografische UAS-zones in België worden gebruikt. Door ze te integreren in de technologie van onze industriële partners zullen we klaar zijn om een van de eerste U-space-dienstverleners in Europa te worden.”

20-12-22 Drone Service Application skeyes

PDF - 1.5 Mb