Bijna 70% van de landingsbanen in België uitgerust met satellietnavigatie dankzij Belgocontrol
Voortaan nu kunnen de landingen op baan 19 van Brussels Airport uitgevoerd worden met behulp van satellietnavigatie. 12 van de 18 landingsbanen waarover de Belgische luchthavens in totaal beschikken, zijn nu uitgerust met zo’n PBN-naderingsprocedures (Performance Based Navigation).
In tegenstelling tot de conventionele navigatie, die gebaseerd is op bakens en Instrument Landing Systems om de vliegtuigen te leiden, maakt de luchtvaartnavigatie van morgen onder andere gebruik van satellietsignalen. PBN gebeurt in drie dimensies. Het systeem is nauwkeurig en verbetert de toegankelijkheid van de luchthavens wanneer de conventionele uitrustingen niet beschikbaar zijn.
Belgocontrol heeft onlangs een op satellietnavigatie gebaseerde naderingsprocedure gepubliceerd voor baan 19 op Brussels Airport. Sinds maart 2017 bestonden die al voor de banen 25R, 25L en 01. Er werden ook PBN-naderingsprocedures ontwikkeld voor de banen 07R en 07L. Momenteel worden die procedures tijdelijk gepubliceerd wanneer de omstandigheden het vereisen (grote werkzaamheden op de luchthaven, onderhoud van uitrustingen, enz.).
Beter dan het Europese gemiddelde
De eerste PBN-naderingsprocedure in België werd in 2015 ingevoerd voor baan 11 van de Antwerpse luchthaven. Daarna volgden de luchthavens van Luik en Charleroi (voorzien van op satellietnavigatie gebaseerde naderingsprocedures voor al hun banen sinds 2016), Brussels Airport en de luchthaven van Kortrijk in 2017. Vandaag de dag zijn 12 van de 18 landingsbanen van de Belgische luchthavens uitgerust met PBN-naderingsprocedures – of bijna 70%. Met dat cijfer doet Belgocontrol het beter dan het Europese gemiddelde: volgens de laatste statistieken van EUROCONTROL werd dat type procedure voor slechts 36% van de Europese landingsbanen ontwikkeld (552 van de 1522).
Momenteel lopen de werkzaamheden voor het uitrollen van de PBN-naderingsprocedures op de luchthaven van Oostende; de publicatie daarvan zou binnenkort moeten plaatsvinden. Er werd ook al een aanzet gegeven voor de studies voor baan 29 van Antwerpen en baan 06 van Kortrijk; de publicatie van die procedures is gepland voor 2019. Dat alles zal gebeuren in overleg met de betrokken luchthavens. In het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim legt de Europese Unie het invoeren van op satelliet gebaseerde naderingsprocedures op voor alle landingsbanen tegen 2024. Belgocontrol zou veel vroeger aan de Europese vereisten inzake PBN-procedures moeten beantwoorden, vijf jaar vóór de deadline.
Johan Decuyper, CEO van Belgocontrol : “Naast de forse investeringen die Belgocontrol doet in conventionele navigatie-infrastructuur, zet ons bedrijf ook sterk in op de luchtvaartnavigatie van morgen, gebaseerd op satellieten. Met een implementatiegraad van bijna 70% inzake PBN-naderings- en landingsprocedures en concrete projecten voor onze luchthavens, zijn wij bij de beste leerlingen van de Europese klas. Alle gebruikers van het luchtruim pikken een graantje mee van die positieve evolutie.”
Belgocontrol werkt de PBN-naderingsprocedures uit en publiceert ze in samenspraak met de betrokken luchthavens en draagt zo bij tot de ontwikkeling ervan. De implementatie van die technologie wordt mede gefinancierd door de Europese Unie, via het programma Connecting Europe Facility (CEF) van het Innovation and Networks Executive Agency (INEA).
Overzicht van de PBN-naderings- en landingsprocedures van Belgocontrol
Brussels Airport (EBBR)
- Banen 25 R en L 02/03/2017
- Baan 01 02/03/2017
- Baan 19 11/10/2018
- Banen 07 L en R tijdelijk (sinds 2017)
Antwerpen (EBAW)
- Baan 11 12/11/2015
- Baan 29 gepland in 2019
Charleroi (EBCI)
- Baan 24 16/11/2016
- Baan 06 16/11/2016
Kortrijk (EBKT)
- Baan 24 09/11/2017
- Baan 06 gepland in 2019
Luik (EBLG)
- Banen 22 R en L 16/11/2016
- Banen 04 L en R 16/11/2016
Oostende (EBOS)
- Baan 26 gepland in 2019
- Baan 08 gepland in 2019