Brussels Airport en skeyes testen drones voor vogelwering tijdens normale operaties

Brussels Airport en skeyes gaan verder met het onderzoeken van de mogelijkheden van drones op de luchthaven met een tweede reeks testdagen. De testdagen zijn specifiek gericht op het gebruik van drones voor de “Bird Control Unit” van de luchthaven. De drones worden ingezet om de aanwezige vogels te monitoren en ze indien nodig weg te leiden van de vliegtuigen. De testen gebeuren in veilige omstandigheden tijdens de normale operaties en hebben geen invloed op het luchtverkeer.

Drones zijn in normale omstandigheden verboden op en rond de luchthaven. Een verdwaalde drone kan namelijk gevaarlijke situaties voor het luchtverkeer creëren. Om de mogelijkheden van innovatief gebruik van drones te verkennen, organiseren Brussels Airport en skeyes testdagen met drones in veilige en beveiligde omstandigheden. Na een succesvolle test met een veiligheidsdrone in april wordt er deze keer aandacht besteed aan de mogelijkheden om een drone in te zetten voor het monitoren van vogels.

Tijdens de testen, die zijn gestart op 9 september en verschillende dagen zullen duren, worden de drones van Citymesh ingezet voor het weren van vogels: om hun aanwezigheid in kaart te brengen, hen te monitoren en, indien nodig, weg te leiden van de vliegtuigen. Hoezeer we de biodiversiteit rond het luchthaventerrein ook koesteren en via verschillende initiatieven ondersteunen, het is noodzakelijk om vogels weg te houden van de start- en landingsbanen, zowel voor hun veiligheid als voor de veiligheid van het vliegverkeer. De Bird Control Unit van de luchthaven patrouilleert regelmatig op de luchthaven om de aanwezigheid van de dieren te voorkomen en te controleren en om ze op een veilige afstand te houden. Tijdens deze testdagen wordt het gebruik van drones als extra hulpmiddel voor de Bird Control Unit getest.

Gezien de grote oppervlakte van het luchthaventerrein en het feit dat bepaalde gebieden moeilijker bereikbaar zijn met de auto, kan een drone een nuttig middel zijn om het terrein te inspecteren. De drone wordt gebruikt voor monitoring, inspectie en om de locaties waar vogels en andere dieren zich bevinden in kaart te brengen. De drone is ook uitgerust met een luidspreker die de geluiden van roofvogels nabootst en fungeert zo als een natuurlijk afschrikmiddel om de vogels op afstand te houden. Het doel is na te gaan of het gebruik van een drone voor deze taken de efficiëntie kan verhogen en de mogelijkheden van het gebruik van een drone tijdens normale luchthavenoperaties te testen en te evalueren.

Drones zijn normaal gezien niet toegelaten in de nabijheid van de luchthaven om de veiligheid van het luchtverkeer te garanderen. skeyes is verantwoordelijk voor het toelaten van dronevluchten in het luchtruim rond de Belgische luchthavens. Tijdens deze zorgvuldig geplande testdagen worden de dronevluchten uitgevoerd in optimale veilige omstandigheden waarbij efficiënte en reactieve operationele coördinatieprocedures worden toegepast die zijn opgesteld in nauwe samenwerking tussen de luchtverkeersleiders in de skeyes-toren en het personeel van het Airport Operations Centre op Brussels Airport. De drone wordt gebruikt tijdens de normale luchthavenoperaties, en zal enkel op een veilige afstand van de vliegtuigen en tussen het opstijgen en landen van vliegtuigen worden ingezet. De testen zullen geen invloed hebben op het gebruik van de start- en landingsbanen en de activiteiten op de luchthaven.

Dominique Dehaene

skeyes - Communication Manager & Spokesperson

Brussels Airport Press Office

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

Neem contact op met

Tervuursesteenweg 303 1820 Steenokkerzeel België

+32 2 206 21 11

press@skeyes.be

www.skeyes.be