Brussels Airport en skeyes testen veiligheidsdrone en dronedetectiesysteem

Brussels Airport en skeyes testen veiligheidsdrone en dronedetectiesysteem

Brussels Airport en skeyes testen deze week de operationele inzetbaarheid van drones op en rond de luchthaven. In een beveiligde omgeving wordt een innovatieve veiligheidsdrone ingezet, die van op grote afstand bestuurd kan worden om na te gaan hoe drones de zekerheid, veiligheid en efficiëntie van de luchthavenoperaties kunnen verhogen. Daarnaast wordt ook een dronedetectiesysteem getest, om ongewenste drones op te sporen, aangezien deze in normale omstandigheden niet toegelaten zijn op en rond de luchthaven.


Veiligheidsdrone voor luchthaveninspecties

Drones en vliegtuigen zijn geen goede combinatie en drones zijn dan ook verboden op en rond de luchthaven. Een verdwaalde drone kan bijzonder gevaarlijke situaties creëren voor het luchtverkeer. Enige uitzondering hierop is de veiligheidsdrone die Brussels Airport en skeyes in nauwe samenwerking testen. Tijdens twee testdagen op 31 maart en 1 april worden de mogelijkheden en operationele procedures van zo’n veiligheidsdrone onderzocht.

Gezien de grote oppervlakte van de luchthaven kan een drone een middel zijn om snel een uniek perspectief te krijgen van de situatie op een bepaalde locatie op het luchthaventerrein. In samenwerking met Citymesh als drone-operator en partner voor het private 5G-netwerk  op de luchthaven is vandaag op Brussels Airport voor het eerst een veiligheidsdrone getest. Het bijzondere aan deze drone is dat deze van op erg grote afstand aangestuurd kan worden via het private 5G-netwerk op de luchthaven. Voor deze test bevond de dronepiloot van Citymesh zich niet ter plaatse, maar in West-Vlaanderen (Brugge). Via 5G stuurde hij zo de drone “beyond visual line of sight” aan, wat een primeur is voor een luchthaven!

Er zijn verschillende activiteiten op de luchthaven denkbaar waarbij drones een meerwaarde zouden kunnen betekenen. Tijdens de testdagen wordt er onderzocht hoe de drone kan ingezet worden voor inspectierondes op het terrein en de bewaking van het luchthavengebied, waarbij de drone als verrekijker op afstand kan fungeren naast fysieke inspecties. Een tweede simulatie betreft een vliegtuigincident waarbij een drone erg snel ter plaatse kan zijn om al een eerste beeld te krijgen van de situatie en om zo al belangrijke informatie te kunnen doorgeven aan de hulpdiensten. Ook voor inspecties gericht op dieren op de luchthaven, zoals vogels of konijnen, wordt de inzet van een drone getest, aangezien deze dieren een gevaar kunnen betekenen voor opstijgende en landende vliegtuigen.

Arnaud Feist, CEO Brussels Airport: “Het is als luchthaven belangrijk om te blijven inzetten op innovatie. Hoewel drones en luchtvaart in eerste instantie geen goede combinatie lijken, is dit een nieuwe realiteit waarvan we de mogelijkheden moeten onderzoeken. Dankzij ons private 5G-netwerk zijn we er vandaag in geslaagd een drone van op afstand aan te sturen, zo hebben we samen met onze partners een innovatieve primeur gerealiseerd. Het gebruik van drones kan een extra instrument zijn in onze werking, en deze tests zullen ons meer inzicht geven in de mogelijkheden.”

Johan Decuyper, CEO skeyes: “skeyes bouwt al heel lang expertise op rond drones. Wij werken ook heel vaak mee aan testprojecten in de praktijk. Dit was een eerste test in onze ‘natuurlijke habitat’: een luchthavenomgeving. Deze testdagen hebben al laten zien dat drones ook hier zeer nuttig kunnen ingezet worden. Wij willen de mogelijkheden daarvoor zoveel mogelijk verkennen samen met onze luchthavenpartners. Maar uiteraard altijd met onze eerste bezorgdheid voor ogen: de veiligheid van alle vliegverkeer.”

Dronedetectiesysteem in de praktijk

Een drone is in de omgeving van de luchthaven niet toegelaten. Rond de luchthaven zijn er dan ook borden te vinden die aangeven dat het een “no drone zone” is omwille van de veiligheid van het vliegverkeer. Omdat drones nu meer en meer gangbaar worden, was de tweede doelstelling van de testdagen om na te gaan of drones in de omgeving van de luchthaven kunnen gedetecteerd worden door een combinatie van diverse technologieën. Deze technologieën laten toe om zowel coöperatieve drones, wiens vlucht is goedgekeurd en die hun locatie delen, als niet-coöperatieve drones te detecteren. Verschillende drones worden tijdens de test ingezet om deze vervolgens te gaan identificeren.

Een drone-operator moet op voorhand zijn vlucht aanvragen bij de regulator. Tijdens de test wordt er nagegaan of de vluchtautorisatiegegevens overeenstemmen met de werkelijk uitgevoerde vlucht. Naast visuele waarneming door piloten, luchthavensecurity of luchtverkeersleiders is, voor niet-aangevraagde vluchten, detectie via hoogtechnologische systemen de enige manier waarop ze snel opgemerkt kunnen worden. Op het drone traffic managementplatform van SkeyDrone, een dochteronderneming van skeyes, worden de gegevens van de dronedetecties en vluchtautorisaties vergeleken, verwerkt en gevisualiseerd. Op basis van deze resultaten kan nu verder onderzocht worden welke technologieën de grootste meerwaarde kunnen bieden.

Veilige omgeving

Aan deze tests ging een lange voorbereiding vooraf. Ze mogen uiteraard het vliegverkeer niet in gevaar brengen en moeten de reguliere werking van de luchthaven zo weinig mogelijk verstoren. De testmomenten werden afgestemd op het vliegverkeer, rekening houdende met de weersomstandigheden. Een deel van de landingsbanen wordt hiervoor afgesloten. Activiteiten op en rond de banen worden tot een minimum beperkt zodat de drones altijd voldoende afstand konden houden van personen, gebouwen en vliegtuigen. Alles gebeurt in een nauwe samenwerking tussen de luchtverkeersleiders in de toren en het Airport Operations Centre van Brussels Airport.

skeyes is sinds het in voege treden van de nieuwe Europese regelgeving rond drones verantwoordelijk voor het autoriseren van dronevluchten binnen het luchtruim rond de Belgische luchthavens. Dronepiloten die rond een luchthaven willen vliegen, moeten hun vlucht bij skeyes aanvragen via DSA (Drone Service Application), een tool speciaal hiervoor ontwikkeld door SkeyDrone. Via de DSA-applicatie kunnen zowel de piloot als skeyes de vlucht in real time volgen. Alle testvluchten die deze week plaatsvinden, werden gepland in coördinatie met de luchtverkeersleiders.

 

Meer foto's en videomateriaal (binnenkort) beschikbaar.

Contacteer ons
Dominique Dehaene skeyes - Communication Manager & Spokesperson
Dominique Dehaene skeyes - Communication Manager & Spokesperson
Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

skeyes
Tervuursesteenweg 303
1820 Steenokkerzeel
België