Brussels Airport en skeyes voeren demonstratievluchten uit met steilere en innovatieve aanvliegroutes

Brussel, 27 september 2024 — Brussels Airport en de verlener van luchtnavigatiediensten (ANSP) skeyes starten vanaf 1 oktober met demonstratievluchten in het kader van het HERON-project. De bedoeling hiervan is om te analyseren of landingen met een steilere aanvliegroute dan normaal een voordeel bieden op vlak van geluidsimpact voor de omgeving, maar ook op vlak van CO2-uitstoot en brandstofverbruik. ​

skeyes en Brussels Airport nemen sinds vorig jaar deel aan het "Highly Efficient Green Operations (HERON) project". Zij dragen bij aan het project door operationele vluchtdemonstraties van groene landingen uit te voeren, welke vanaf 1 oktober van start gaan.

Het doel van de demonstraties is om de milieu-impact van de 'Increased Second Glide Slope'-oplossing te beoordelen, die zich specifiek richten op het verminderen van de geluidshinder tijdens de naderingsfase van de vliegtuigen. Door onder een steilere hoek de landing aan te vatten, blijft het vliegtuig langere tijd hoger vliegen en zullen de vliegtuigen ook trager vliegen, waardoor er minder geluidsimpact is voor de omwonenden.

© picture by Branislav Milic
© picture by Branislav Milic

Tijdens de testperiode zullen vliegtuigen nieuwe procedures gebruiken met grotere dalingshoeken van 3,2 en 3,5 graden, in plaats van de gebruikelijke 3,0 graden, op de meest gebruikte banen, 25R en 25L. Deze aanpassingen vereisten de ontwikkeling van specifieke RNP-vluchtprocedures (Required Navigation Performance) voor deze demonstraties. Een belangrijke stap in de implementatie van deze nieuwe procedures werd enkele maanden geleden al gezet met een succesvolle validatie- en kalibratievlucht. Ondertussen zijn ook de nodige publicaties vrijgegeven en goedgekeurd door de bevoegde luchtvaartautoriteiten.

Increased Second Glide Slope - vliegtuigen blijven langere tijd hoger ​ en zullen ook trager vliegen, waardoor er minder geluidsimpact is voor de omwonenden.
Increased Second Glide Slope - vliegtuigen blijven langere tijd hoger ​ en zullen ook trager vliegen, waardoor er minder geluidsimpact is voor de omwonenden.

Demonstratievluchten in twee fases

De eerste fase van demonstratievluchten loopt van oktober tot december 2024 en gebeurt met een dalingshoek van 3,2 graden. Tijdens de tweede fase, van februari tot april 2025, zullen vluchten met een dalingshoek van 3,2 graden worden uitgevoerd op baan 25R, terwijl deze op baan 25L wordt verhoogd naar 3,5 graden. De luchtvaartmaatschappijen die hieraan deelnemen ​ zijn DHL, Brussels Airlines, TUI en Vueling,.De andere maatschappijen blijven de standaard dalingshoek van 3,0 graden gebruiken.

De oplossing 'Increased Second Glide Slope' (ISGS) wordt ontwikkeld in samenwerking met Eurocontrol en Airbus en maakt deel uit van het SESAR-programma, een ambitieus Europees initiatief om het luchtverkeersbeheer te moderniseren. Dit project wordt ondersteund door CINEA - het Europees Uitvoerend Agentschap voor Klimaat, Infrastructuur en Milieu - en is één van de toonaangevende projecten binnen de Digital Sky Demonstrators van SESAR 3 Joint Undertaking.

Met deze demonstratievluchten zetten skeyes en Brussels Airport een belangrijke stap richting schonere, stillere en efficiëntere luchtvaart.

© picture by Branislav Milic
© picture by Branislav Milic

 


Deze demonstraties maken deel uit van HERON (Highly Efficient Green Operations), een breed internationaal consortium. HERON wordt geleid door Airbus en heeft als doel een reeks ambitieuze ontwikkelingen en demonstraties uit te voeren om het geluid, de vluchtvertragingen, het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van het luchtvervoer te verminderen door reductiemaatregelen voor te stellen, waaronder efficiëntere vluchtoperaties. HERON omvat 26 partners uit 11 landen en zal worden ondersteund door 6 luchtvaartmaatschappijen, 8 verleners van luchtnavigatiediensten en 5 luchthavens uit heel Europa.

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

Neem contact op met

Tervuursesteenweg 303 1820 Steenokkerzeel België

+32 2 206 21 11

press@skeyes.be

www.skeyes.be