BURDI-project krijgt groen licht van EU om implementatie van dronewetgeving te onderzoeken

De Europese Commissie heeft het BURDI-project geselecteerd voor het testen en implementeren van een U-space-concept, gebaseerd op de recente EU-wetgeving die een kader biedt voor de implementatie van U-space. Het consortium van 18 partners kreeg een financiering toegekend van 4,7 miljoen EUR.  

BURDI staat voor Belgium - Netherlands U-space Reference Design Implementation. Het wordt aangestuurd door een consortium van skeyes als luchtvaartnavigatiedienstverlener en coördinator van het project, de Belgische Defensie, SkeyDrone als U-space-dienstverlener, IT- en dataproviders Unifly en Unisphere, droneoperatoren SABCA, INFRABEL, Helicus, DroneMatrix, FLYING-CAM en Skyports, de Haven van Antwerpen als beheerder van UAS-geografische zones en ondersteunende entiteiten in relevante domeinen: de Alliance for New Mobility Europe voor communicatie en verspreiding, Future Needs voor duurzame bedrijfsvoering, EUROCONTROL en Netherland Aerospace Centre (NLR) voor internationale harmonisatie en AIRBUS voor co-creatie en coördinatie van stakeholders voor maatschappelijke acceptatie van urban air mobility-operaties.

Tot het uiterste testen

Het project beoogt het nieuwe Europese regelgevende kader voor U-space - waarvoor de EU-regelgever een aantal keuzes inzake implementatie heeft opengelaten - toe te passen op praktijkgevallen. Op die manier zullen dronegebruikers skeyes als Common Information Services Provider (CISP) en SkeyDrone als U-space Service Provider (USSP) op de proef stellen. Hoe zullen deze laatste dienstverleners omgaan met aanvragen voor vliegtoelatingen, verkeersinformatie, weerinformatie en andere diensten in real life omgevingstests binnen gecontroleerd en ongecontroleerd luchtruim, alsook in een context van stedelijke luchtmobiliteit? Hoe kunnen coördinatiemechanismes met stakeholders opgezet worden, voor de eerste keer, nog voor de implementatie van een U-space-luchtruim zoals de Europese regelgeving het vereist?

De ontwikkeling van het project verloopt gefaseerd:

  1. Beperkt testen: eerste U-space-diensten voor een beperkt aantal droneoperatoren
  2. Uitvoerig testen: eerste U-space-gebieden open voor alle droneoperatoren
  3. Volledig implementeren: U-space-luchtruim open voor alle droneoperatoren

De tests worden hoofdzakelijk uitgevoerd in Antwerpen, Brussel en Luik. BURDI vangt aan in oktober 2022 en duurt bijna 3 jaar tot juni 2025.

Europese U-space

De resultaten van de tests zullen regelmatig worden voorgelegd aan een adviesraad, bestaande uit 8 stakeholders: de American Society for Testing and Material (ASTM International), het Directoraat-Generaal Luchtvaart (DGLV), Inspectie Leefomgeving & Transport (IL&T), de stad Antwerpen, Proximus, de Vereniging Vlaamse MotorVliegclubs (VVMV), de Fédération Francophone des Aéroclubs Moteurs (FFACM) en de VIVES Hogeschool.

De adviesraad zal, in nauwe samenwerking met het consortium, de resultaten van de tests bespreken, adviezen voorstellen, de gevolgen voor de verdere implementatie in Europa analyseren, ....

Uiteindelijk moet het BURDI-project, naar verwachting, een real life implementatie van U-space in de Europese lidstaten vergemakkelijken, met de actieve deelname en coördinatie van alle vereiste stakeholders en op een veilige en duurzame manier. Het zal zorgen voor een veilige integratie met de bemande luchtvaart, en het zal een hele reeks vereiste U-space-diensten ter beschikking stellen van de deelnemende droneoperatoren, met inbegrip van een operationele interface met de luchtverkeersleiding.

Dominique Dehaene

skeyes - Communication Manager & Spokesperson

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

Neem contact op met

Tervuursesteenweg 303 1820 Steenokkerzeel België

+32 2 206 21 11

[email protected]

www.skeyes.be