De luchthaven van Charleroi ​ beschikt nu ook over zijn Digital Tower cameramast

Een belangrijke nieuwe stap in digitale torenproject van skeyes voor de Waalse luchthavens

Deze week werd op de luchthaven van Charleroi een camera- en antennemast geïnstalleerd als onderdeel van het 'Digital Tower Project' (DiTo) van skeyes in nauwe samenwerking met SOWAER (Société Wallonne des Aéroports). Dit innovatieve en complexe project moet tegen eind 2026 volledig operationeel zijn. Vanaf dat moment zal het luchtverkeer van zowel de luchthavens van Luik als Charleroi op afstand worden beheerd vanuit een digitaal verkeersleidingscentrum in Namen. Hier bouwen SOWAER, de beheerder van de Waalse luchthavens, en skeyes gezamenlijk aan België’s eerste digitale torenverkeersleidingscentrum. Eerder, op 20 november 2023, werd al een vergelijkbare mast geplaatst op de luchthaven van Luik.

De nieuwe mast in Charleroi, die 37 meter hoog is, is uitgerust met geavanceerde hogeresolutiecamera’s en technologie die luchtverkeersleiders in staat stelt om vanop afstand het vliegverkeer nauwkeurig te volgen. De mast is hoger dan de huidige verkeerstoren en stelt de luchtverkeersleiding in staat om alle bewegingen van vliegtuigen op de grond, tijdens het opstijgen en landen, en in de lucht rond de luchthaven nauwkeurig te beheren. Dankzij de geavanceerde technologie krijgen verkeersleiders meer informatie dan wat normaal met het blote oog waarneembaar is, wat vooral van belang is bij slechte weersomstandigheden. Dit draagt bij aan de verbetering van de veiligheid en efficiëntie van het luchtverkeer. De mast is geplaatst in het zuidelijke deel van de luchthaven, op 500 meter van de huidige verkeerstoren.

Binnen enkele weken zullen de camerabeelden van Charleroi al te zien zijn in het DiTo-testcentrum van skeyes, nabij Brussels Airport in Steenokkerzeel. Daar zullen, op enkele meters van elkaar, de bewegingen van vliegtuigen op beide luchthavens, die hemelsbreed 85 km van elkaar liggen, in realtime op schermen worden geprojecteerd. Dit gebeurt om de systemen te testen en te optimaliseren, zodat er nog verbeteringen kunnen worden aangebracht voordat het controlecentrum in Namen operationeel gaat.

 

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

Neem contact op met

Tervuursesteenweg 303 1820 Steenokkerzeel België

+32 2 206 21 11

press@skeyes.be

www.skeyes.be