De website met informatie voor de omwonenden van Brussels Airport krijgt een make-over

skeyes en Brussels Airport hebben een nieuwe versie van de BATC.be-informatiewebsite ontwikkeld: vanaf nu vinden bezoekers er een veelheid aan extra functionaliteiten en nuttige informatie over baangebruik, weerobservaties en weersvoorspellingen, radargegevens, geluidsmetingen en een hele reeks statistieken.

BATC of Brussels Airport Traffic Control: onder deze naam informeren skeyes en Brussels Airport Company het grote publiek sinds begin 2015 over het baangebruik op de luchthaven. De twee bedrijven hebben een nieuwe versie van de website ontwikkeld. Vanaf nu zijn er vele nieuwe functies en aanvullende informatie op BATC.be beschikbaar.

Meteorologische gegevens en statistieken

Zo is er een weersectie aan de website toegevoegd: op elk moment kunnen bezoekers op BATC.be de weerobservaties en weersvoorspellingen met betrekking tot de luchthaven en zijn start- en landingsbanen in real time raadplegen. Om redenen van luchtvaartveiligheid is de wind (richting en sterkte) een van de bepalende factoren bij het complexe proces van de baankeuze.

Het andere belangrijke nieuwe kenmerk van de website zijn de statistieken. Ze worden op een eenvoudige en duidelijke manier gepresenteerd. U hoeft geen technische rapporten te downloaden om meer te weten te komen over het aantal vliegbewegingen, de gebruikte start- en landingsbanen, de geluidscontouren en de "groene landingen": al deze cijfers worden in verschillende vormen weergegeven en zijn in een paar clicks toegankelijk. Radargegevens met vliegtuigtrajecten zijn veel sneller beschikbaar, na een technische vertraging van slechts 15 minuten in plaats van 60 minuten op de vroegere versie van de site.

Er is een weersectie aan de website toegevoegd: op elk moment kunnen bezoekers de weerobservaties en weersvoorspellingen met betrekking tot de luchthaven en zijn start- en landingsbanen in real time raadplegen.

De belangrijkste informatie van BATC.be is zichtbaar vanaf de homepage van de website: een overzicht van de banen die momenteel in gebruik zijn op Brussels Airport en een voorspelling van de meest waarschijnlijke configuratie voor de komende uren. Daarnaast geeft BATC.be didactische informatie over de luchthaven en zijn infrastructuur, de verschillende actoren, het selectieproces van de start- en landingsbanen, de invloed van het weer en er is een glossarium.

Vooraanstaand in Europa

Dankzij al deze nieuwe functies wordt BATC.be een van de luchthavenwebsites in Europa die de meeste operationele gegevens ter beschikking stelt van het grote publiek met betrekking tot baankeuze, radargegevens, geluidscontouren en zeker in verband met weerobservaties en weersvoorspellingen.

Onderzoekers van de Université Libre de Bruxelles (ULB) hebben een benchmark gemaakt van informatiewebsites van meer dan 80 luchthavens en luchtvaartnavigatiediensten over de hele wereld. Ze hebben ook vertegenwoordigers van de comités van omwonenden van Brussels Airport geraadpleegd. skeyes en Brussels Airport Company hebben zich op hun werk gebaseerd om de nieuwe versie van de website BATC.be te ontwikkelen.

Johan Decuyper, CEO van skeyes: “Door zijn operationele gegevens ter beschikking te stellen van het grote publiek, toont skeyes zijn inzet voor transparantie. Ons bedrijf is zich bewust van zijn maatschappelijke rol en wil alle informatie verstrekken die nodig is voor een beter begrip van onze activiteiten. Met deze vernieuwde website worden we op sommige vlakken zelfs één van de voorlopers in Europa. De baankeuze is een complexe operatie die van vele factoren afhangt. De topprioriteit van skeyes en onze luchtverkeersleiders is het waarborgen van de veiligheid van het luchtverkeer.”
Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company: “De noodzaak om toegang te krijgen tot geverifieerde en gecertificeerde informatie, gekoppeld aan de groeiende interesse in Brussels Airport en haar activiteiten, bevestigen het belang om het grote publiek snel beschikbare en duidelijke informatie te bieden. Met de vernieuwing van de website batc.be bieden wij alle geïnteresseerden en onze omwonenden in enkele muisklikken nog meer relevante en gemakkelijk toegankelijke gegevens."

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*).
Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu.
skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. ​

Over Brussels Airport Company

Brussels Airport is met 24,8 miljoen passagiers en 536.000 ton vrachtvervoer per jaar een van de belangrijkste luchthavens van Europa. Brussels Airport verbindt de Europese hoofdstad met 238 bestemmingen. Op de luchthaven zijn 76 luchtvaartmaatschappijen actief (cijfers 2017).
Brussels Airport komt tegemoet aan de specifieke behoeften van zakenreizigers én vakantiegangers voor zowel binnen-Europees als langeafstandsverkeer, en biedt ook de grootste keuze aan lagetarievenbestemmingen vanuit België. De luchthaven is de op één na belangrijkste economische groeipool in België, goed voor 60.000 rechtstreekse en onrechtstreekse jobs.
Brussels Airport wordt uitgebaat door Brussels Airport Company. De aandeelhouders zijn de Belgische Staat (25%) en een consortium van privé-investeerders (75%).
Volg @brusselsairport op Twitter, of op Facebook via www.facebook.com/brusselsairport

Brussels Airport Media Office: media@brusselsairport.be / +32 (0)2 753 53 53

Persberichten in je mailbox