Directie skeyes legt structurele oplossingen op tafel

Directie skeyes legt structurele oplossingen op tafel

Tijdens het sociaal overleg van vandaag heeft de directie van skeyes alle voorstellen gebundeld waarvan er al een aantal enige tijd op tafel lagen en die structurele oplossingen bieden voor de toekomst van het bedrijf. Met die oplossingen worden onder andere antwoorden geboden aan de punten die formeel waren aangedragen.

Maandag 18 maart 2019

Aanwervingen

Om de continuïteit te kunnen garanderen, is de voorbije jaren al aangeworven, vooral bij de luchtverkeersleiders. Die aanwervingen beginnen nu pas effectief zichtbaar te worden nadat de kandidaat-luchtverkeersleiders de opleiding van twee jaar hebben doorlopen. Momenteel is de maximumcapaciteit bereikt van het aantal studenten dat tegelijkertijd hun stage op de torens kan afwerken.

Om de bemanning in het luchtverkeersleidingscentrum CANAC 2 versneld te versterken, stelt de directie voor om daarvoor rechtstreeks medewerkers aan te werven. Nu moeten medewerkers voor CANAC 2 eerst enkele jaren op de torens gewerkt hebben alvorens ze naar CANAC 2 kunnen doorstromen. De huidige torencontroleurs die de overstap naar CANAC 2 willen maken, kunnen dat uiteraard nog altijd blijven doen.

De klanten van skeyes zijn ook vragende partij voor een gegarandeerde minimale dienstverlening zoals die in andere sectoren wordt toegepast (bijvoorbeeld bij de NMBS).

Rostering en carrière

Sinds meer dan een jaar lopen ook onderhandelingen over de uurroosters en de carrière van luchtverkeersleiders en liggen finale voorstellen op tafel.

Met de voorstellen wil de directie de prestaties gelijk verdelen over alle luchtverkeersleiders, rekening houdende met de leeftijd van de betrokkenen. Dat betekent dat de regelgeving inzake eindeloopbaan en loopbaanonderbrekingen correct en zonder uitstel zullen kunnen toegepast worden.

Het voorstel van de directie voorziet in een vaste cyclus waarbij alle luchtverkeersleiders maximum 6 dagen na elkaar zullen moeten werken.

In het nieuwe systeem werken alle verkeersleiders maximaal 35 uur per week zoals op dit moment voorzien. Hierin zijn de stand-by’s begrepen. Op jaarbasis doet iedereen tussen 164 en 198 shifts (afhankelijk van leeftijd en entiteit). Deze nieuwe manier van werken vertegenwoordigt een de facto gemiddelde loonsverhoging van 8 tot 20% (over de units en profielen heen).

Aandacht voor alle werknemers

Ook voor de medewerkers van de technische diensten en de meteo heeft de directie de nodige inspanningen gedaan, onder andere op vlak van vergoedingen en premies voor ploeg-, nacht- en weekendwerk en voor dringende interventies, en dit omwille van de veranderde werkomstandigheden en de continuïteit van de dienstverlening.

 

De directie wil werk maken van de verdere verbetering van de dienstverlening, maar tegelijkertijd een betere work-life-balance voor de medewerkers tot stand brengen. Zij is ervan overtuigd dat de voorstellen die nu op tafel liggen beide doelstellingen zullen realiseren.

 


Dominique Dehaene skeyes - Communication Manager & Spokesperson
Alain Kniebs skeyes - Spokesperson

 

Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

skeyes
Tervuursesteenweg 303
1820 Steenokkerzeel
België