Directie skeyes legt structurele oplossingen op tafel
Tijdens het sociaal overleg van vandaag heeft de directie van skeyes alle voorstellen gebundeld waarvan er al een aantal enige tijd op tafel lagen en die structurele oplossingen bieden voor de toekomst van het bedrijf. Met die oplossingen worden onder andere antwoorden geboden aan de punten die formeel waren aangedragen.
Aanwervingen
Om de continuïteit te kunnen garanderen, is de voorbije jaren al aangeworven, vooral bij de luchtverkeersleiders. Die aanwervingen beginnen nu pas effectief zichtbaar te worden nadat de kandidaat-luchtverkeersleiders de opleiding van twee jaar hebben doorlopen. Momenteel is de maximumcapaciteit bereikt van het aantal studenten dat tegelijkertijd hun stage op de torens kan afwerken.
Om de bemanning in het luchtverkeersleidingscentrum CANAC 2 versneld te versterken, stelt de directie voor om daarvoor rechtstreeks medewerkers aan te werven. Nu moeten medewerkers voor CANAC 2 eerst enkele jaren op de torens gewerkt hebben alvorens ze naar CANAC 2 kunnen doorstromen. De huidige torencontroleurs die de overstap naar CANAC 2 willen maken, kunnen dat uiteraard nog altijd blijven doen.
De klanten van skeyes zijn ook vragende partij voor een gegarandeerde minimale dienstverlening zoals die in andere sectoren wordt toegepast (bijvoorbeeld bij de NMBS).
Rostering en carrière
Sinds meer dan een jaar lopen ook onderhandelingen over de uurroosters en de carrière van luchtverkeersleiders en liggen finale voorstellen op tafel.
Met de voorstellen wil de directie de prestaties gelijk verdelen over alle luchtverkeersleiders, rekening houdende met de leeftijd van de betrokkenen. Dat betekent dat de regelgeving inzake eindeloopbaan en loopbaanonderbrekingen correct en zonder uitstel zullen kunnen toegepast worden.
Het voorstel van de directie voorziet in een vaste cyclus waarbij alle luchtverkeersleiders maximum 6 dagen na elkaar zullen moeten werken.
In het nieuwe systeem werken alle verkeersleiders maximaal 35 uur per week zoals op dit moment voorzien. Hierin zijn de stand-by’s begrepen. Op jaarbasis doet iedereen tussen 164 en 198 shifts (afhankelijk van leeftijd en entiteit). Deze nieuwe manier van werken vertegenwoordigt een de facto gemiddelde loonsverhoging van 8 tot 20% (over de units en profielen heen).
Aandacht voor alle werknemers
Ook voor de medewerkers van de technische diensten en de meteo heeft de directie de nodige inspanningen gedaan, onder andere op vlak van vergoedingen en premies voor ploeg-, nacht- en weekendwerk en voor dringende interventies, en dit omwille van de veranderde werkomstandigheden en de continuïteit van de dienstverlening.
De directie wil werk maken van de verdere verbetering van de dienstverlening, maar tegelijkertijd een betere work-life-balance voor de medewerkers tot stand brengen. Zij is ervan overtuigd dat de voorstellen die nu op tafel liggen beide doelstellingen zullen realiseren.