Een nieuwe mijlpaal voor digitale torens op Waalse luchthavens!

In 2026 zal op de luchthaven van Namen het eerste digitale verkeerstorencentrum van België verrijzen, een innovatief en complex project op het vlak van de totstandkoming en de aanwending van spitstechnologieën.

Eén enkel gebouw, dat in Namen wordt opgericht en waarvoor SOWAER de bouwheer is, zal de toekomstige torens van de luchthavens van Luik en Charleroi herbergen en op termijn de bestaande fysieke torens op elke luchthaven vervangen.

Daarvoor zullen er ook cameramasten worden geïnstalleerd op de luchthavens van Luik en Charleroi waarvoor skeyes levert de vereiste specifieke apparatuur levert.

Aan de hand van deze camera’s kunnen luchtverkeersleiders vanop afstand alle bewegingen van de vliegtuigen op de grond, de vertrek- en landingsbanen en tijdens hun vlucht in de omgeving van de luchthavens beheren. Door deze nieuwe technologie zullen de verkeersleiders over veel meer informatie beschikken dan er normaal visueel kan worden waargenomen, vooral bij slechte weersomstandigheden. Dit zal bijdragen tot een verhoging van de veiligheid van de vliegbewegingen en de efficiëntie van het verkeersmanagement.

Op maandag 20 november vond een eerste concrete stap in dit ambitieuze project op het terrein plaats! Een eerste mast voorzien van deze camera's werd geplaatst op de luchthaven van Luik, aan de zuidkant van de start- en landingsbanen. Het is een belangrijke mijlpaal in de realisatie van het eerste digitale controletorencentrum in België, dat gezamenlijk beheerd wordt door SOWAER en skeyes. De toren is 46 meter hoog en uitgerust met camera's die gebruik maken van geavanceerde technologie. Daarmee is de toren hoger dan de huidige 40 meter hoge verkeerstoren.

De camera's zullen tijdens de testfase begin 2024 in gebruik worden genomen (voor de luchthaven van Charleroi in de loop van 2024), waardoor skeyes met echte camerabeelden kan werken voor de configuratie van zijn digitale controletorensysteem, dat in 2026 in gebruik zal worden genomen.

Johan Decuyper, CEO van skeyes: "We zijn verheugd dat we een stap dichter bij de realisatie van een belangrijke ontwikkeling in de luchtverkeersleiding zijn. skeyes investeert in innovatieve technologieën om de veiligheid in de lucht voortdurend te verbeteren, waarbij digitale torens de de toekomst van het luchtverkeersmanagement zullen bepalen. Onze teams bereiden zich actief voor op deze ontwikkeling, mede dankzij de operationele simulator die we vanaf dit jaar in gebruik hebben.

Nicolas Thisquen, voorzitter van het Management Comité van SOWAER, is verheugd over deze ontwikkeling: "Dit betekent een eerste stap richting de voltooiing van een innoverend project die onze teams gedurende meer dan 2 jaar minutieus hebben voorbereid in perfecte samenwerking met skeyes.

"De komst van dit technologisch hoogstandje zal de veiligheid van de aanvliegmanoeuvres en de vliegbewegingen op de luchthaven van Charleroi verhogen", verklaart Philippe Verdonck, CEO van Brussels South Charleroi Airport.

Laurent Jossart, CEO Liege Airport: "Dit eerste gedigitaliseerde controletorencentrum past perfect in de digitale koers die de luchthaven van Luik vaart. Er lopen momenteel een twintigtal projecten, waaronder GMTMS, een systeem voor het volgen en beheren van de bewegingen van goederen, LGG Connect, een gecentraliseerd webplatform voor de cargo-afhandelaars, de ontwikkeling van 5G, enz. Al deze initiatieven, waaronder ook deze digitale torens, dragen bij tot de verhoging van de operationele efficiëntie, de centralisering van data en de bevordering van synergiën. We zijn erg trots om te kunnen participeren in dit hoogtechnologische project voor de modernisering van de Waalse luchthavens."

Persberichten in je mailbox

Tervuursesteenweg 303 1820 Steenokkerzeel België