Eerste steen gelegd van het digitale torenverkeersleidingscentrum

Op maandag 15 april 2024 werd in het ECOLYS Business Park (Namen) de eerste steen gelegd van het toekomstige digitale torenverkeersleidingscentrum voor de Waalse luchthavens.

Dit digitale torenverkeersleidingscentrum, het eerste project in zijn soort in België, vertaalt de wens van Wallonië om deel uit te maken van een ambitieus digitaal ecosysteem dat in 2026 operationeel zal zijn. Het zal worden ontworpen met behulp van geavanceerde technologieën en belooft een toonbeeld te worden van koolstofneutraliteit door het gebruik van geothermie, zonne-energie en duurzame materialen. Het zal ook het nieuwe hoofdkantoor van SOWAER huisvesten.

Gezien de specifieke aard van dit project en de complexiteit van de speciale technieken die gebruikt worden om de veiligheid van de installaties te garanderen, zal dit digitale torenverkeersleidingscentrum perfect aangepast zijn aan de toekomstige ontwikkeling van de Waalse luchthavens en op termijn de fysieke torens op de luchthavens van Luik en Charleroi vervangen.

Intelligente camera's

Dankzij de intelligente camera's, relaisantennes en augmented reality die in het systeem geïntegreerd zijn, zullen de verkeersleiders informatie kunnen beheren die met het blote oog niet waarneembaar is, vooral bij slecht zicht. skeyes levert de specifieke uitrusting die nodig is voor dit verkeersleidingscentrum, en meer bepaald de masten die op elke luchthaven worden geplaatst, voldoende hoog om een adequaat gezichtsveld te bieden, met daarbovenop 14 camera's. Die laatste sturen, via het glasvezelnetwerk, de beelden van de luchthaven en zijn omgeving door naar 14 schermen in de Operations room, waardoor de redundantie van het systeem gegarandeerd is.

“Vandaag leggen we de eerste steen van wat binnenkort een van de meest revolutionaire gebouwen van ons land zal zijn. Tegen 2026 zal dit baanbrekende project het mogelijk maken om al het luchtverkeer op de luchthavens van Charleroi en Luik, die 100 km van elkaar verwijderd liggen, te begeleiden vanuit dit remote digitale verkeersleidingscentrum in Namen. Het zal de Waalse luchthavens operationele veiligheid voor de toekomst bieden, terwijl de integratie van moderne technologieën in het systeem de luchtvaart nog betrouwbaarder en veiliger zal maken," bevestigt Johan Decuyper, CEO van skeyes.
Als bouwheer van dit emblematische gebouw is SOWAER verheugd over de realisatie van dit project, het enige in zijn soort in België: "Met echte voldoening wonen we de start van dit project bij, dat 5 jaar in de steigers heeft gestaan. Het is het resultaat van een nauwe samenwerking met skeyes, de tijdelijke vennootschap Thomas & Piron Bâtiment - Cegelec - Vinci Facilities, de beheersmaatschappijen van de luchthaven en de Waalse overheidsdienst. We wilden een duurzaam gebouw, gericht op koolstofneutraliteit, met intelligent energiebeheer, hernieuwbare energiebronnen en duurzame of circulaire materialen," legt Nicolas Thisquen, voorzitter van het directiecomité van SOWAER, uit.
Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit, legt uit: « Deze nieuwe digitale toren zal de luchtvaart in België, dat op dit vlak al als koploper erkend wordt, nog veiliger maken. Dankzij de spitstechnologie zullen de luchtverkeersleiders hun taken efficiënter kunnen uitvoeren. Ze zullen toegang hebben tot meer informatie, wat essentieel is om de veiligheid van het luchtverkeer te garanderen. Deze nieuwe tools zullen het ook mogelijk maken om het verkeersbeheer te optimaliseren, met voordelen voor zowel de economie als het milieu. Het verminderen van de taxi- en wachttijden zal de uitstoot van CO2 en NOx immers helpen terugdringen. Met deze virtuele toren op een toplocatie in de provincie Namen is België een pionier op het gebied van luchtverkeersbeheer op zijn luchthavens en draagt het bij tot een almaar veiligere en duurzamere luchtvaart.”
Adrien Dolimont, Waals Minister van Luchthavens: "De installatie van dit nieuwe ultramoderne luchtverkeersleidingscentrum betekent een stap voorwaarts die Wallonië in staat zal stellen om zich in België op te werpen als pionier in de ontwikkeling van deze nieuwe technologie. Het zal ook de synergie bevorderen tussen de beheersmaatschappijen en operatoren, zonder te vergeten dat het gebouw werd ontworpen en zal worden gebouwd en ingericht met behulp van de nieuwste technieken om de ecologische voetafdruk te beperken. Met deze nieuwe installatie bevestigt Wallonië zijn engagement om de luchtvaartsector te ontwikkelen op een manier die tegelijk digitaal, pragmatisch en ecologisch is. »