Europa start grootschalige demonstraties voor medische drones

Drones worden steeds meer beschouwd als een werkbare oplossing voor dringend en betrouwbaar medisch transport. SAFIR-Med, een onlangs gelanceerd grootschalig innovatieproject van U-space, zal demonstreren hoe drones kunnen worden ingezet ter ondersteuning van het Europese gezondheidszorgsysteem om het gebruik van drones in de gezondheidszorg sneller ingang te doen vinden op een veilige, duurzame en sociaal aanvaardbare manier.

SAFIR-Med (Safe and Flexible Integration of Advanced U-space Services for medical Air Mobility) zal bogen op de expertise van 17 gerenommeerde projectpartners, geruggensteund door 8 leden van het sectoroverschrijdende adviesorgaan, om geavanceerde U-spacediensten te demonstreren die het hoogst mogelijke operationele veiligheidsniveau halen. Daartoe behoren detect-and-avoid als dienst, dynamische geofencing en regels voor het prioriteren van luchtverkeer. Vijf droneplatforms (eVTOL voor passagiers, VTOL met waterstof-brandstofcel, AED medische drone, X8 medisch transport en VTOL drone met kantelende vleugel) zullen worden gecombineerd met de bemande luchtvaart in operationele oefeningen om de technologie in een echte stedelijke omgeving te valideren. De resultaten van die demonstraties zullen verder virtueel worden verfijnd door middel van grootschalige simulaties, teneinde de maximale luchtruimcapaciteit van de gegeven locaties te evalueren.

De demonstraties zullen in samenwerking met spelers uit de gezondheidszorg verlopen, zoals ziekenhuizen en medische centra in Antwerpen (BE), Aken (DE), Heerlen (NL) en Maastricht (NL), waarbij gebruik zal worden gemaakt van de grensoverschrijdende MAHHL-regio. De resultaten van het project zullen vervolgens verder worden gevalideerd door demonstraties te simuleren op twee bijkomende locaties in Europa, namelijk Athene (Griekenland) en Praag (Tsjechië). Voorafgaand aan de demonstraties in de operationele omgeving zal een op risicovermindering gerichte oefening in de BVLOS-testfaciliteit van DronePort (BE) plaatsvinden.

Alle uit het project getrokken lessen zullen worden gedocumenteerd in een verslag met een beoordeling van de prestaties en aanbevelingen; daarin zullen de huidige beginselen van de U-space-architectuur worden verfijnd, zullen voorstellen worden geformuleerd voor betere operationele procedures en mechanismen met het oog op een effectieve interface met de luchtverkeersleiding (ATC) en de U-space-dienstverleners, en zal een set indicatoren voor stedelijke luchtmobiliteit worden gesuggereerd ter aanvulling van de bestaande indicatoren voor slimme stedelijke mobiliteit die door Europese steden worden gebruikt.

Op basis van de resultaten van het SAFIR-Med-project kunnen de Europese steden vertrouwd raken met hun rol in U-space-beheer, de relevante wijzigingen in de regelgeving bijhouden, stedelijke luchtmobiliteit opnemen in hun programma’s voor stadsontwikkeling en een begin maken met het gebruik van de technologie ten bate van hun burgers. Het project is een van de vele die door de gemeenschappelijke onderneming SESAR worden beheerd in een poging oplossingen aan te reiken voor U-space, het initiatief van de Europese Commissie inzake de veilige en beveiligde integratie van drones in het Europese luchtruim.

Daartoe zal SAFIR-Med de komende twee jaar samenwerken met vertegenwoordigers van de volledige waardeketen voor stedelijke luchtmobiliteit, hetzij als projectpartners (ANSP/ATC, USSP, operator, UAS-fabrikanten, steden) of als leden van het adviesorgaan (overheidsinstanties waaronder steden, spelers in de gezondheidszorg, technologiebedrijven en dienstverleners).

De partners van het SAFIR-Med-project zijn:

  • Helicus (projectcoördinator en operator van medische vluchten)
  • Future Needs Management Consulting (indicatoren inzake stedelijke luchtmobiliteit voor Smart Cities, Verspreiding & Communicatie, Duurzaam ondernemen, Ethiek & Gegevensbescherming)
  • skeyes (luchtverkeersleiding / ATC)
  • Unifly (software voor beheer van onbemand luchtverkeer)
  • AgentFly Technologies (vluchtsimulatie en digital twin in ruimtevaart)
  • Hellenic U-Space Institute (simulatie van U-space-diensten)
  • SkeyDrone (U-Space-dienstverlener / USSP)
  • Droniq (U-Space-dienstverlener / USSP)
  • NSX (softwareplatformintegrator, volgens de Normalised Systems Theory)
  • INVOLI (luchtverkeersbewustzijn in real time)
  • RWTH Aachen University, Institute of Flight System Dynamics (Demonstratie Coördinatie en vliegvergunning in de MAHHL-regio)
  • flyXDrive (fabrikant van VTOL met kantelende vleugel)
  • TUDelft, MAVlab (AED medische drone en detect-and-avoid)
  • HyFly (VTOL met waterstof-brandstofcel)
  • SABCA (X8 drone voor medisch transport)
  • EHang (eVTOL voor passagiers)
  • Stad Aken (als vertegenwoordiger van het stedelijke mobiliteitsinitiatief in MAHHL)

De leden van het adviesorgaan van SAFIR-Med zijn:

  • EASA (Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart)
  • Het Rode Kruis
  • Baloise Insurance
  • Zuyderland (groep actief in de gezondheidszorg)
  • DronePort (BVLOS testcentrum voor onbemande luchtvaart)
  • Proximus (telecomoperator)
  • Stad Antwerpen
  • Haven van Antwerpen

Het SAFIR-Med-project ging van start op 1 december 2020 en de kick-offvergadering vond plaats op 28 januari 2021. Nieuwsjes, publicaties en resultaten over het project worden in de loop van de volgende maanden op de officiële webpagina www.safir-med.eu

gepost en worden tevens verspreid via de socialmediakanalen LinkedIn en Twitter (@SAFIRmedEU). Voor meer informatie over U-space, surf naar www.sesarju.eu/uspace.

Het project kreeg erkenning en financiering van de Europese Unie in het kaderprogramma voor onderzoek en innovatie, Horizon 2020, onder subsidieovereenkomst nr. 101017701 onder het onderwerp SESAR-VLD2-03-2020: U-space capabilities and services to enable Urban Air Mobility.

Dominique Dehaene

skeyes - Communication Manager & Spokesperson

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

Neem contact op met

Tervuursesteenweg 303 1820 Steenokkerzeel België

+32 2 206 21 11

press@skeyes.be

www.skeyes.be