Foutloos parcours bij luchtverkeersleiding Belgocontrol in 2016

In heel 2016 werden geen ‘ernstige’ of ‘belangrijke’ incidenten opgetekend in het luchtverkeer die toe te wijzen zijn aan Belgocontrol. De luchtverkeersleiders bewijzen daarmee dat ze hun opdracht om het verzekeren van de veiligheid van het luchtverkeer dag na dag waarmaken.

Elk incident in de luchtverkeersleiding wordt geregistreerd en onderzocht. Naargelang van de ernst van het voorval, worden ze ingedeeld in categorieën. Categorieën A (‘ernstig’) en B (‘belangrijk’) zijn de hoogste categorieën. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om verlies van separatie: vliegtuigen die dichter bij elkaar komen dan is toegelaten volgens de voorschriften (hoe minimaal ook). In 2016 vond geen enkel incident van categorie A of B plaats dat veroorzaakt werd door Belgocontrol. Een uitzonderlijk resultaat, hoewel Belgocontrol op dat vlak elk jaar zeer goed scoort met telkens slechts enkele incidenten. Ook in vergelijking met andere luchtverkeersleiders in het buitenland doet Belgocontrol het al jaren zeer goed.

Om mogelijke incidenten te voorkomen, zet Belgocontrol sterk in op een open meldingscultuur.

Alain Du Bois, Safety Manager van Belgocontrol: “Uit elk ongeval, incident en voorval (bijna-incident) kunnen we iets leren om te vermijden dat ze zich in de toekomst opnieuw zouden voordoen, zelfs al ligt de oorzaak niet bij Belgocontrol. Het is daarom van groot belang om elke gebeurtenis in kaart te brengen. Luchtverkeersleiders worden voortdurend aangespoord om ‘gemaakte fouten’ te melden, op voorwaarde dat ze dat kunnen doen op basis van vertrouwen. Zo werkten wij vorig jaar sterk rond Just Culture: een cultuur waarin medewerkers zich bewust zijn van het belang van het aangeven van incidenten en zich daarin gesteund weten door het management.”

Dankzij deze meldingscultuur heeft Belgocontrol een zeer goed beeld van het veiligheidsniveau van het hele Belgische luchtvaartsysteem. De luchtverkeersleider voert daarom, in het belang van piloten en passagiers, onderzoeken uit naar veiligheidskwesties die niet enkel tot zijn strikte werkdomein behoren. Het gaat dan bijvoorbeeld om recreatief luchtverkeer, parachutedroppings of piloten die gehinderd worden door laserbeams.

Belgocontrol overlegt voor die onderwerpen met de betrokken sectoren en bevoegde instanties en stelt mogelijke maatregelen voor.

Johan Decuyper, CEO van Belgocontrol: “Veiligheid zit in ons DNA ingebakken; veilig vliegverkeer voor passagiers en piloten is en blijft altijd onze prioriteit. Andere aspecten zijn voor ons ondergeschikt, ondanks de continue politieke druk. Ook luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en andere stakeholders van Belgocontrol zijn zich bewust van de belangrijke rol die wij spelen in de luchtvaart op vlak van veiligheid. Daarom plannen we met hen een aantal workshops in de loop van het komende jaar om specifieke onderwerpen rond veiligheid te bespreken en samen te kijken hoe we die nog verder kunnen verbeteren: veiligheid van de start- en landingsbanen, Just Culture, drones en hoe een succesvolle werking op vlak van veiligheid kan blijven verzekerd worden.”

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

Neem contact op met

Tervuursesteenweg 303 1820 Steenokkerzeel België

+32 2 206 21 11

[email protected]

www.skeyes.be