Goede scores voor Belgocontrol: en-routeverkeer bereikt record, zeer weinig vertragingen

Het aantal vliegbewegingen dat de voorbije tien maanden door het CANAC2-verkeersleidingscentrum van Belgocontrol gecontroleerd werd, lag nooit eerder zo hoog als dit jaar. Eind oktober werd de kaap van het half miljoen bewegingen gerond, goed voor een toename met meer dan 5 % vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Ondanks dat hoger aantal bewegingen slaagde Belgocontrol erin de vertragingen voor de en-routevluchten op een laag peil te handhaven.

Naast de controletorens op de Belgische luchthavens beheert Belgocontrol het en-routeverkeer in België en Luxemburg tot op 8.000 meter hoogte. Het zijn de luchtverkeersleiders van het CANAC2-luchtverkeersleidingscentrum te Steenokkerzeel die die taak op zich nemen. Het luchtverkeer boven de 8.000-metergrens wordt verder in goede banen geleid door het EUROCONTROL-centrum te Maastricht.

De algemene groei van het verkeer in de luchtvaartsector doet zich ook voelen bij Belgocontrol. Over de eerste tien maanden van dit jaar stonden onze luchtverkeersleiders van het CANAC2-centrum in voor de veiligheid van 505.108 vluchten, goed voor gemiddeld zo’n 1.600 vliegtuigen per dag. Dat is een stijging met maar liefst 5,4 % in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De vorige recordjaren waren 2008 en 1999. ​

Vooral de afgelopen zomervakantie was een bijzonder intensieve periode, met in totaal 112.330 bewegingen in juli en augustus, tegenover 108.128 bewegingen tijdens dezelfde periode in 2016. In de zomer van 2017 steeg het verkeersvolume met bijna 4 %. Het maandvolume dat in juli opgetekend werd, was zelfs het hoogste in tien jaar tijd (57.049 bewegingen)!

Minder dan 11 seconden vertraging per vlucht

De gemiddelde vertraging per vlucht die door het CANAC2-centrum van Belgocontrol beheerd werd, bedroeg slechts 0,18 minuten. Dat is dus minder dan 11 seconden per vliegtuig tussen januari en september 2017. Bij wijze van vergelijking: dat is zeven keer minder dan het gemiddelde van de en-routecentra van de FABEC-lidstaten (België, Luxemburg, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en EUROCONTROL te Maastricht). Van januari tot september bedroeg de gemiddelde en-routevertraging per vlucht in het FABEC 1,29 minuten, of meer dan 77 seconden.

Op het vlak van de oorzaken van vertraging waarop de luchtverkeersleiding een invloed heeft (beheer van het luchtruim, capaciteit, enz.), zette Belgocontrol zelfs de beste prestatie neer van heel het FABEC voor de eerste negen maanden van dit jaar, met slechts 6 seconden vertraging per vlucht, tegenover gemiddeld 51 seconden per vliegtuig in het FABEC.

Belgocontrol was slechts verantwoordelijk voor 0,5 % van de vertraging in de en-routevluchten in Europa, terwijl het 2 % van het en-routeluchtverkeer in Europa beheert.

press@skeyes.be