Intense samenwerking tussen Belgocontrol en ANA Lux werpt reeds haar vruchten af

De Belgische en Luxemburgse luchtverkeersleiders werken op steeds meer gebieden samen. Vandaag hebben beide bedrijven hun prioriteiten voor 2018 op een rijtje gezet: het nieuwe jaar zal gekenmerkt worden door de implementatie van nieuwe satellietnavigatieprocedures in het groothertogdom Luxemburg, dankzij de expertise van Belgocontrol.

Er bestaat een historische band tussen Belgocontrol en ANA Lux: reeds jarenlang wordt een deel van het luchtverkeer boven Luxemburg (tussen 14.500 en 24.500 voet) beheerd vanuit het CANAC2-verkeersleidingscentrum van Belgocontrol. In maart en juni 2017 ondertekenden Belgocontrol en ANA Lux een aantal samenwerkingsakkoorden waardoor ze nog nauwer konden samenwerken op velerlei gebieden. Eind november, op de Gaïchel X-top, moedigden de Belgische en Luxemburgse regeringen de twee organisaties bovendien aan om hun inspanningen in die lijn voort te zetten door hun partnership te versterken.

Een van de eerste nieuwe samenwerkingsdomeinen is het beheer van luchtvaartinlichtingen of AIM (Aeronautical Information Management). Sinds eind juni hebben de Luxemburgse piloten ook toegang tot de Flight Briefing van Belgocontrol, waardoor ze de vluchtinformatie ontvangen die perfect op hun behoeften is afgestemd.

Belgocontrol heeft zijn knowhow van de zogenaamde « groene landingen » of CDO (Continuous Descent Operations) ter beschikking gesteld van ANA Lux, wat leidde tot de publicatie van CDO-procedures voor de luchthaven van Luxemburg. Dankzij de techniek waarbij vliegtuigen bij hun nadering naar een luchthaven continu dalen, vermindert de geluidshinder, het kerosineverbruik en de uitstoot van broeikasgassen.

Satellietnavigatieprocedures

Dankzij de uitwisseling van gegevens en kennis tussen Belgocontrol en ANA Lux kon tevens de samenwerking in de volgende domeinen worden versterkt: analyse inzake de oprichting van windmolens in de buurt van luchthaveninstallaties, meteorologische diensten, vliegprocedures en uitwisseling van radargegevens. ​

Hoog op de prioriteitenlijst voor 2018 staat het invoeren van de verbeterde luchtvaartnavigatie of RNP (Required Navigation Performance). In samenwerking met Belgocontrol, gaat ANA Lux nieuwe naderingsprocedures uitwerken voor banen 24 en 06 van de luchthaven van Luxemburg. Die satellietnavigatie (GNSS of Global Navigation Satellite System) is erg nauwkeurig, want zij werkt in 3D. Dat zal het veiligheidsniveau en de toegankelijkheid van de luchthaven nog verbeteren. In België heeft Belgocontrol die procedures van de nieuwe generatie al ingevoerd voor Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk en Luik.

Andere gebieden waarop Belgocontrol en ANA Lux zullen samenwerken, zijn de continuïteit van de dienstverlening, het beheer van de veiligheid en de gezamenlijke vertegenwoordiging op internationale fora.

Peggy Devestel, COO van Belgocontrol: “Het overkoepelend samenwerkingsakkoord van juni dit jaar heeft op nauwelijks een half jaar tijd reeds aanleiding gegeven tot diverse specifieke akkoorden en afspraken met tastbare resultaten voor de gebruikers van het Belgisch-Luxemburgs luchtruim. Met dit soort partnerschappen dat focust op concrete verbeteringen geven België en Luxemburg gestalte aan het Eengemaakt Europees Luchtruim.”
Claudio Clori, waarnemend directeur van ANA Lux : “Er is een historisch verband tussen ANA Lux en Belgocontrol. Dankzij het overkoepelende samenwerkingsakkoord kunnen onze twee organisaties gegevens en knowhow uitwisselen. Op die manier putten we samen op veel vlakken uit onze wederzijdse competenties: het is een win-win-partnerschap. In de komende jaren hopen we de samenwerking nog verder te kunnen uitbouwen om ons zo goed mogelijk voor te bereiden op de volgende Europese referentieperiode.” ​

Persberichten in je mailbox

Tervuursesteenweg 303 1820 Steenokkerzeel België