Johan Decuyper, CEO van Belgocontrol, neemt voorzitterschap van FABEC op

Vanaf vandaag neemt Johan Decuyper het voorzitterschap op van de groep CEO’s van FABEC, het functionele luchtruimblok in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim dat België, Duitsland, Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland omvat. Samen met zijn partners wil Belgocontrol de rol van FABEC als samenwerkingsplatform in het hart van het belangrijkste luchtruim in Europa versterken.

Met 5,8 miljoen vliegbewegingen per jaar beheren de partners van FABEC (Functional Airspace Block Europe Central) maar liefst meer dan de helft van al het luchtverkeer in heel Europa. Door zijn omvang en centrale positie is FABEC de hoeksteen van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim, het initiatief gelanceerd door de Europese Unie voor een betere integratie van luchtruimvolumes in Europa. Het doel van FABEC is om van het Belgische, Duitse, Nederlandse, Luxemburgse, Franse en Zwitserse luchtruim een continuüm te maken waarbij de nadruk ligt op veiligheid, efficiëntie en duurzame ontwikkeling.

Het is voor het eerst dat een Belg de FABEC-ANSP Strategic Board zal voorzitten. Belgocontrol zal een actieve rol spelen binnen de organisatie en in het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim, wat ook een positief effect zal hebben op de hele luchtvaartsector in België. ​

FABEC als uitwisselingsplatform

Tijdens zijn voorzitterschap wil Johan Decuyper het belang van FABEC als uitwisselings- en samenwerkingsplatform op operationeel en technologisch vlak versterken. Sterke partnerships tussen de verleners van luchtvaartnavigatiediensten van de zes landen en EUROCONTROL zijn nodig om uitstekende prestaties te behalen op het gebied van veiligheid, vlotte doorstroming en capaciteit van het luchtverkeer in het FABEC-luchtruim.

Het luchtverkeer zit wereldwijd in de lift. Daarom moeten strategieën ontwikkeld worden om die stijging van het luchtverkeer efficiënt te beheren en het luchtruim zo te herorganiseren dat het alle luchtruimgebruikers, zowel burgerlijke als militaire, ten goede komt. FABEC is het ideale platform om dat te ondernemen, gelet op het belang van het luchtruim dat de organisatie beheert.

Bovendien is FABEC de bevoorrechte gesprekspartner voor de Europese Unie in het kader van het initiatief van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim.

Johan Decuyper, CEO van Belgocontrol: “Om zijn kansen op succes te vergroten, moet FABEC zich snel weten aan te passen aan veranderende omstandigheden. Terwijl de nadruk van onze gebruikers ten tijde van de financiële crisis en economische recessie in 2008 en de daaropvolgende jaren voornamelijk op kostenefficiëntie lag, verlegden ze hun aandacht geleidelijk aan naar vluchtefficiëntie naarmate de olieprijzen stegen en leggen ze zich tegenwoordig toe op capaciteit naar aanleiding van de stijging van het luchtverkeer. Maar doorheen die ontwikkelingen blijft de belangrijkste doelstelling van alle FABEC-partners wel dat de hoogste veiligheidsnormen gehandhaafd worden wanneer het luchtverkeer door ons dicht en ingewikkeld luchtruim navigeert.” ​