Johan Decuyper ontvangt prestigieuze ATCA-award in VS

FABEC beloond voor vernieuwend onderzoek naar onvoorspelbare factoren in luchtverkeersleiding

Tijdens de ATCA-awardsuitreiking in Maryland (VS) mocht Johan Decuyper als Voorzitter van de Raad van CEO’s van FABEC de prijs in de categorie luchtverkeersleidingsmanagement in ontvangst nemen. De prestigieuze award wordt uitgereikt aan een organisatie met uitzonderlijke verdiensten in haar sector.

Johan Decuyper (in het midden) ontvangt namens FABEC prestigieuze ATCA-award in VS

ATCA (Air Traffic Control Association) is een professionele organisatie die openstaat voor iedereen die belang heeft bij het bevorderen en aanmoedigen van de vooruitgang van de luchtvaart en van luchtverkeersleiding. Eén keer per jaar wordt een groots congres gehouden waar experten van over de hele wereld de vinger aan de pols houden over wat leeft in de sector tijdens lezingen, workshops en informele contactmomenten. Het congres vond dit jaar voor de 63e keer plaats.

Tijdens dit evenement worden elk jaar awards uitgereikt in verschillende categorieën. Het doel van het ATCA Award Program is erkenning te geven aan personen of organisaties die een bijzondere bijdrage leveren aan de ontwikkeling, activiteiten of onderhoud van de wereldwijde luchtverkeersleiding.

Innovatief onderzoek van FABEC

FABEC sleepte dit jaar de David J. Hurley Memorial Award for Aviation Traffic Management in de wacht. Die prijs erkent prestaties op het gebied van visie, strategie en leiderschap. FABEC kreeg de award omwille van zijn vernieuwend werk op vlak van volatility and adverse weather. De verschillende lidstaten voerden gezamenlijk uitgebreid onderzoek naar de gevolgen van onverwachtse gebeurtenissen en extreme weersomstandigheden op de luchtverkeersleiding.

Onder onverwachtse gebeurtenissen rekent FABEC heel wat situaties die een weerslag hebben op het luchtverkeer in het algemeen en de luchtverkeersleiding in het bijzonder: de crisis in Syrië, het openstellen of sluiten van het luchtruim boven Oekraïne, lowcost-maatschappijen die plots bepaalde verbindingen stopzetten, veranderingen in de diensten van luchtverkeersleidingscentra zelf,… Het heeft allemaal gevolgen voor de dagelijkse activiteiten van de luchtverkeersleidingscentra en hun medewerkers. FABEC bracht ze in kaart en probeert ook oplossingen aan te reiken voor de voorspelbaarheid van dergelijke gebeurtenissen.

Een ander specifiek fenomeen zijn de (toegenomen) extreme weersomstandigheden omwille van de klimaatverandering: hevige regenval, zware onweders, stormwinden, sneeuwstormen, … van een omvang die de voorbije decennia ongezien was. De gevolgen voor de luchtvaart zijn vaak ernstig: luchthavens moeten sluiten, vluchten worden geannuleerd, er moeten grote omwegen gevlogen worden,… Ook hier deed FABEC onderzoekswerk naar om de gevolgen in te schatten en aanbevelingen te doen over hoe zo’n situaties best afgehandeld kunnen worden.

ATCA nodigde FABEC uit naar Maryland om beide onderwerpen toe te lichten.

Johan Decuyper, CEO van Belgocontrol en Voorzitter van de Raad van CEO’s van FABEC, ontving de prijs in Maryland. Tijdens zijn toespraak legde hij uit waarom hij trots is om namens FABEC de award in ontvangst te mogen nemen: “Deze award is niet alleen een bekroning van het resultaat van ons onderzoek en de aanbevelingen maar ook een beloning voor al wie eraan meegewerkt heeft. De samenwerking tussen de dienstverleners van luchtverkeersleiding van de zes FABEC-landen verloopt voortreffelijk, zoals onder andere deze projecten aantonen. Deze award is een aansporing om op de ingeslagen weg verder te gaan en toont hoe onze samenwerking een voorbeeld is voor anderen.”

press@skeyes.be