Meteodienst Belgocontrol zorgt voor wereldwijde primeur

Sinds kort verstuurt Belgocontrol zijn operationele meteogegevens naar zijn internationale partners in een nieuw dataformaat. De meteodienst van de nationale luchtverkeersleider is de eerste ter wereld die dat formaat gebruikt. Het is een eerste stap in de ontwikkeling van nieuwe toepassingen voor het gebruik van meteogegevens in het beheer van het luchtverkeer.

Dinsdag 5 september 2017

Wereldwijd worden operationele meteodata uitgewisseld, onder andere voor de luchtvaartsector. In die sector gebeurt dat onder leiding van ICAO (International Civil Aviation Organisation). Belgocontrol is één van de Europese sleutelspelers binnen de ICAO meteo-datacommunicatie, omdat het één van de drie Europese OPMET-databanken beheert (OPerationele METeo). Om die reden werd Belgocontrol door ICAO gevraagd om een pilootrol te spelen in de implementatie van de nieuwe meteo-dataformaten.

Standaard van de toekomst

Sinds juli gebruikt Belgocontrol voor de verspreiding van meteodata het zogenaamde IWXXM-formaat (ICAO Meteorological Information Exchange Model). Dit berichtenformaat - en het bijhorende datamodel - zal vanaf 2020 een ICAO standaard worden en dus een verplichting. Het is op vlak van meteo ook een eerste stap in de implementatie van het SWIM-concept (System Wide Information Management) dat uitgewerkt werd binnen SESAR (Single European Sky ATM Research).

Nieuwe applicaties

Belgocontrol stuurt de data voortaan door in het nieuwe formaat naar het Regional OPMET Center in Londen. Van daaruit wordt ze dan wereldwijd verspreid. Dankzij het IWXXM-formaat zullen in de toekomst geïntegreerde toepassingen mogelijk worden, zoals de toegankelijkere voorstelling van de meteogegevens gecombineerd met andere luchtvaartdata voor bijvoorbeeld luchthavens.

Johan Decuyper, CEO van Belgocontrol: “De uitwisseling van meteogegevens is enorm belangrijk in de luchtvaart. Onze meteodienst speelt een centrale rol in Europa door het beheer van een databank. Nu geven we ook een voorbeeld aan de rest van de wereld door als allereerste het nieuwe data-uitwisselingsformaat te gebruiken. Het toont aan dat wij ook op het vlak van meteo een vooraanstaande rol willen blijven spelen.”

Dit implementatieproject werd mede gerealiseerd met de financiële steun van het Innovation and Networks Executive Agency (INEA) van de Europese Commissie, in het kader van de SESAR uitrolfase.

Bijkomende informatie over dit project is te vinden op https://www.belgocontrol.be/wxxm.

Dominique Dehaene Manager Communication - Spokesman
Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

skeyes
Tervuursesteenweg 303
1820 Steenokkerzeel
België