Open Bedrijvendag: Belgocontrol opent zijn deuren

Op zondag 1 oktober zal Belgocontrol deelnemen aan Open Bedrijvendag. Bezoekers krijgen die dag uitzonderlijk de kans om van dichtbij mee te maken hoe het luchtverkeer boven België en op Brussels Airport wordt beheerd. Er zijn 1.200 plaatsen beschikbaar. Inschrijven kan op 18 september vanaf 10 uur. ​ ​

Voor het derde opeenvolgende jaar neemt Belgocontrol deel aan Open Bedrijvendag. Voor de liefhebbers van de luchtvaart en andere nieuwsgierigen is het een unieke kans om het zenuwcentrum van de Belgische luchtverkeersleiding te komen ontdekken. Ons bedrijf beheert elk jaar meer dan een miljoen vliegtuigbewegingen in België en het Groothertogdom Luxemburg – in alle veiligheid, wat onze topprioriteit is.

Twee parcours

Onze bezoekers kunnen kiezen tussen twee parcours. Eén parcours leidt hen langs het nationaal luchtverkeersleidingscentrum CANAC 2, van waaruit het verkeer dat België overvliegt, wordt beheerd. Het tweede parcours brengt onze gasten naar de luchtverkeersleidingstoren waar ze de meteodienst kunnen bezoeken en van boven in de toren zullen zien hoe Belgocontrol de veiligheid van het verkeer op en rond Brussels Airport garandeert.

Op verschillende locaties op onze site te Steenokkerzeel krijgen bezoekers info over de werking van Belgocontrol. Onze medewerkers geven uitleg aan de hand van verkeersleidingsconsoles die speciaal voor Open Bedrijvendag worden opgesteld. Men kan er ook onze Job corner komen bekijken en al onze vacatures ontdekken. Belgocontrol zal ook zijn grote duurzame toekomstprojecten in verband met het thema van Open Bedrijvendag 2017 (Ondernemers ondernemen voor iedereen) in de kijker zetten: technologische tools en informatie voor omwonenden, milieuprestaties, visie op het luchtruim van de toekomst en urbanisme.

Helikoptervlucht te winnen

Aandachtige bezoekers kunnen een vragenlijst invullen. Uit de deelnemers aan de wedstrijd worden nadien een aantal gelukkigen geloot die op een later tijdstip voor een helikoptervlucht in de buurt van de luchthaven zullen uitgenodigd worden.

Inschrijven verplicht

Om evidente capaciteits- en veiligheidsredenen zien we ons genoodzaakt het aantal bezoekers aan Open Bedrijvendag te beperken tot 1.200 en werken we met voorinschrijvingen. Wie Belgocontrol wil bezoeken, moet zich op maandag 18 september 2017 vanaf 10 uur stipt registreren via de website van Open Bedrijvendag: www.openbedrijvendag.be/belgocontrol. Daar kiest men meteen ook voor één van beide parcours. Men moet zijn identiteitskaart bij de hand hebben en snel zijn. Vorig jaar vlogen de beschikbare plaatsen de deur uit in minder dan 20 minuten! ​

De 1.200 eerst geregistreerde deelnemers zullen nadien een bevestigingsmail ontvangen. Daarin staan alle praktische gegevens zoals het uur van het bezoek en hoe lang op voorhand je aanwezig moet zijn, de parkeermogelijkheden en de veiligheidsvoorschriften. Kinderen onder de 12 jaar mogen niet deelnemen aan het bezoek in de controletoren (er is evenmin opvang voorzien).

Praktisch

Zondag 1 oktober 2017 van 10u tot 17u