SAFIR-consortium uitgekozen voor het houden van U-space-dronedemonstraties in België

Het SAFIR-consortium, een groep van 13 organisaties uit de publieke en private sector, is vandaag door Single European Sky ATM Research Joint Undertaking (SESAR JU) uitgekozen om demonstraties te geven in geïntegreerd droneverkeersmanagement voor een uitgebreide reeks drone-activiteiten in Antwerpen (België).

Het SAFIR-consortium (Safe and Flexible Integration of Initial U-space Services in a Real Environment) bestaat uit organisaties als Unifly, een aanbieder van softwareplatforms voor Unmanned Traffic Management, skeyes - de Belgische nationale luchtverkeersleider, en Amazon Prime Air, een bezorgsysteem van Amazon dat is ontworpen om veilig pakketjes via drones te leveren aan klanten in 30 minuten of minder.

SESAR JU is als organisatie verantwoordelijk voor de coördinatie van alle EU-onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten in luchtverkeersbeheer. Het doel van de demonstratie is om SESAR JU te helpen met hun bijdrage aan de U-space-visie van de Europese Commissie om drones op een veilige manier toegang te bieden tot het luchtruim.

SAFIR wil met diverse studies en demonstraties een bijdrage leveren aan het EU-wetgevingsproces met betrekking tot drones en aan de verdere uitrol van interoperabele, geharmoniseerde en gestandaardiseerde dronediensten in Europa.

Marc Kegelaers, CEO van Unifly: "De partners in het SAFIR-consortium zijn vereerd dat ze zijn uitgekozen voor dit innovatieve demonstratieprogramma. Het consortium vertegenwoordigt uiteenlopende gebruiksscenario's en diensten, maar er is één aspect dat ons allemaal bindt: een onvoorwaardelijk streven naar veiligheid. We zijn heel enthousiast over de innovaties in de onbemande luchtvaart die onze groep aan Europa kan bieden. We zullen zorgvuldig met onze partners samenwerken om te zorgen dat alle activiteiten vanaf dag één geworteld zijn in veilige werkwijzen."
Johan Decuyper, CEO van skeyes: "skeyes heeft niet alleen de missie om te zorgen voor veilig luchtverkeer, maar heeft ook een maatschappelijke rol; wij dragen bij aan milieudoelstellingen, innovatie, onderzoek en economische ontwikkelingen. We zijn ons volledig bewust van het enorme potentieel van de dronesector en willen helpen bij de ontwikkeling ervan in België en Europa, in combinatie met een veilig luchtverkeer."
"Amazon steunt de inspanningen van de Europese Commissie voor het opzetten van een programma waarmee de EU voorop kan blijven lopen in luchtvaart- en drone-innovatie", aldus Gur Kimchi, Vice-President bij Amazon Prime Air. "Bij Amazon Prime Air willen we een veilig, gefedereerd en schaalbaar model ontwikkelen voor het beheer van autonome systemen in het luchtruim. We kijken ernaar uit om dit samen met SESAR en EASA te realiseren."
Johan Maricq, Strategy & Innovation van Elia Group: "Vooruitgang boeken met het testen van gedeeld luchtruim voor nieuwe gebruikers is zeker van groot belang voor de industrie. Als nutsbedrijf dat eigenaar is van een grote en kritieke infrastructuur, is de mogelijkheid om drones in te zetten voor onze activiteiten de sleutel tot een betrouwbare en betaalbare exploitatie van het net in alle omstandigheden.

Het consortium is gefinancierd door SESAR JU binnen het kader van de Connected Europe Facility van de EU.

Leden van het SAFIR-consortium

De hoofdcoördinator van het consortium is Unifly, wereldwijd leider in beheersystemen voor de onbemande luchtvaart (Unmanned Traffic Management). Het Unifly-platform verbindt autoriteiten met piloten, zodat zij drones gezamenlijk en op een veilige manier kunnen integreren in het luchtruim. Autoriteiten kunnen dronevluchten visualiseren en goedkeuren en in realtime no-fly-zones beheren. Dronepiloten kunnen hun drones beheren en toestemmingen aanvragen en ontvangen om te vliegen, in lijn met internationale en plaatselijke wetgeving.

Amazon Prime Air is een bezorgsysteem van Amazon dat pakketjes in 30 minuten of minder veilig bij klanten wil afleveren via drones. Prime Air heeft een enorm potentieel: het kan de diensten die Amazon al aanbiedt nog verder verbeteren voor miljoenen klanten, met een snelle pakketbezorging die ook de veiligheid en de efficiëntie van het transportsysteem in het algemeen zal verbeteren.

Aveillant (Verenigd Koninkrijk), onderdeel van de Thales-groep, verzorgt radartechnologie waarmee drones vanaf de grond gedetecteerd kunnen worden.

skeyes is de Belgische nationale luchtverkeersleider. Het is verantwoordelijk voor de veiligheid van de burgerluchtvaart in het luchtruim boven België, een deel van Luxemburg en op zes nationale luchthavens.

C-Astral (Slovenië) is een dronefabrikant en een aanbieder van oplossingen voor de luchtvaart.

Droneport is een Belgisch ecosysteem dat infrastructuur en diensten aanbiedt voor het faciliteren van onderzoek, innovatie en ondernemerschap in de bemande en onbemande luchtvaart. DronePort Incubator is de thuisbasis voor startups, organisaties en onderzoeksteams die ideeën ontwikkelen, producten bouwen of diensten verlenen op deze nieuwe markt. De testfaciliteiten hebben een eigen luchtruim. Hier kunnen piloten worden getraind en kan men nieuwe toepassingen testen en demonstreren aan klanten in de landbouw, de bouw, de veiligheid, de logistiek etc. DronePort ontwikkelt momenteel een industriepark van 15 ha in Sint-Truiden waarbij de focus specifiek ligt op de luchtvaart- en de UAS-industrie.

Helicus (België) is een platformintegrator die samenwerkt met luchtverkeersleidingsautoriteiten, aanbieders van oplossingen en spelers uit de industrie. Doel is om de zorgbranche te steunen bij het opzetten van medische transporten, in het kader van initiatieven rondom de 'slimme stad'.

High Eye (Nederland) is een industriële VTOL-UAV-fabrikant die is gespecialiseerd in langeafstandsvluchten.

Port of Antwerp. Als tweede grootste haven van Europa, is de haven van Antwerpen een belangrijke levensader voor de Belgische economie: meer dan 300 lijndiensten naar meer dan 800 bestemmingen zorgen voor wereldwijde connectiviteit. De haven van Antwerpen behandelt jaarlijks zo'n 224 miljoen ton internationale maritieme lading en huisvest de grootste geïntegreerde (petro)chemische cluster in Europa. De haven van Antwerpen zorgt, direct en indirect, voor een totaal van rond de 143.000 jobs en voor een toegevoegde waarde van ruim 20 miljard euro.

Proximus Group is een telecommunicatie- en ICT-bedrijf dat actief is op de Belgische en internationale markt en diensten verleent aan particuliere, zakelijke en openbare klanten. Proximus heeft de ambitie een leverancier van digitale diensten te zijn die alles en iedereen met elkaar verbindt, zodat mensen beter kunnen leven en slimmer kunnen werken. Met zijn efficiënte en geïntegreerde vaste en mobiele netwerken biedt Proximus altijd en overal toegang tot digitale diensten en gebruiksvriendelijke oplossingen tot aan een breed aanbod aan multimedia.

SABCA is een sleutelspeler in de Belgische luchtvaart met uitgebreide kennis in het ontwerpen, bouwen, onderhouden en upgraden van grote en complexe componenten voor lanceerinrichtingen in de lucht- en ruimtevaart. De businessunit Unmanned Systems verzorgt een compleet palet aan diensten voor de UAS-markt.

Tekever (Portugal) is een drone-OEM en een technologieaanbieder die gespecialiseerd is in luchtvaart, ruimtevaart, defensie en beveiliging. 

The Elia Group is actief in het elektriciteitstransport. Het zorgt ervoor dat de opwekking en het verbruik van energie de hele dag in balans blijven en levert elektriciteit aan 30 miljoen eindgebruikers. Het heeft dochtermaatschappijen in België (Elia) en Noordoost-Duitsland (50Hertz) en beheert 18.600 km aan hoogspanningsverbindingen.

SESAR Joint Undertaking is de publiek-private samenwerking die is opgezet om luchtverkeersbeheer (ATM) om te vormen tot een modulair, schaalbaar, geautomatiseerd en interoperabel systeem dat voordeel haalt uit de vooruitgang in digitale en virtualisatietechnologieën.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

Neem contact op met

Tervuursesteenweg 303 1820 Steenokkerzeel België

+32 2 206 21 11

[email protected]

www.skeyes.be