Schaalbare medische dronediensten mee werkelijkheid maken

skeyes blijft een trouwe partner in het Helicus Aero Initiative en draagt eraan bij met zijn ervaring in luchtverkeersveiligheid voor onbemande luchtvaartuigen.

Het ‘HAI-SCS’-project staat voor ‘Helicus Aero Initiative - Scheduling, Connectivity & Security’.  Zoals de naam al aangeeft, richt het HAI-ecosysteem van toonaangevende organisaties in de sector zich op drie hiaten om geautomatiseerde dronediensten mogelijk te maken:

(1) Kunstmatige intelligentie vormt de drijvende kracht achter drone fleet Scheduling;

(2) 5G/4G/radio cascaded Connectivity slices zullen de link vormen tussen alle actoren;

(3) op een geïntegreerde cyber Secure (cyberveilige) manier. 

Gezamenlijk hebben de ecosysteempartners toegezegd om O&O-activiteiten uit te voeren voor een totale waarde van 3,6 miljoen euro rond deze drie thema's.  HAI-SCS werd een jaar geleden gelanceerd en ligt op schema om tegen december 2021 resultaten te boeken. Het project wordt erkend en ondersteund door Innoviris, het Brussels instituut voor wetenschappelijk onderzoek en innovatie, alsook door het VLAIO, Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen, dat de krachten bundelt en samenwerkt met het VIL, Vlaams Instituut voor de Logistiek.

Mikael Shamim, CEO van Helicus en projectcoördinator van HAI-SCS: “We leggen samen de basis voor geautomatiseerde drone-operaties, die dringende medische leveringen van bloed, menselijk weefsel en klinische stalen mogelijk maken en zo levens zullen redden.”

Johan Decuyper, CEO van de Belgische verlener van luchtvaartnavigatiediensten skeyes merkt op: “We zien HAI-SCS als een volgende stap in schaalbare veilige en conforme drone-operaties die we samen met onze partners ontwikkelen.”

Prof. Dr. Steven Latré, directeur van imec/UA: “In dit project komen twee van onze belangrijke onderzoekstrajecten, het bereiken van gedifferentieerde Quality of Service met behulp van 5G en low power machine learning, samen in een zeer ambitieus toepassingsdomein. Een ideale testomgeving om verder te innoveren op het gebied van AI-gedreven autonome drones.”

“De ontwikkeling van de civiele drone-industrie is afhankelijk van het feit dat drones veilig en betrouwbaar kunnen vliegen in verschillende gebieden van het luchtruim”, vertelt Thibaud Jongen, CEO van SABCA. “Complexe oplossingen die leiden tot zeer betrouwbare systemen kunnen alleen worden gerealiseerd met de steun van de juiste partners en onderzoekscentra.”

Henk Janssen, CEO van Baloise Insurance, geeft aan: “De juiste inschatting en beperking van risico's zal leiden tot aangepaste verzekeringsproducten, waardoor deze nieuwe en boeiende sector zich ten volle zal kunnen ontwikkelen.”

Werner De Laet, Chief Enterprise, Innovation & Wholesale officer bij Orange Belgium, merkt op: “We zijn blij dat we het Helicus Aero Initiative steunen; het bewijst immers dat 5G een echte toegevoegde waarde is voor maatschappelijk relevante doeleinden. Het toont duidelijk aan hoe belangrijk een betrouwbaar netwerk, met een gegarandeerde kwaliteit van dienstverlening dankzij network slicing, kan zijn om zelfs mensenlevens te redden en gemeenschappelijke maatschappelijke problemen zoals files aan te pakken.” 

Prof. Dr. Herwig Mannaert, medeoprichter van NSX: “We zijn verheugd om Normalized Systems-technologie te kunnen aanwenden ten behoeve van een van de belangrijkste integratie-uitdagingen van onze tijd: het coördineren van logistiek, vluchtplanning, cyberbeveiliging en gezondheidszorgprocessen.”

Prof. Dr. Bart Preneel, hoofd van de COSIC onderzoeksgroep (KU Leuven/imec), stelt: “Een (cyber)veilige logistieke dienstverlening met drones vormt een basisvereiste voor een levensvatbaar professioneel systeem, gebaseerd op authenticatie en cryptologie van zowel data als metadata.”

Liesbeth Geysels, Managing Director van het VIL: “Bij het VIL, het speerpunt van de logistiek, zijn we op zoek naar innovatie met een strategische maatschappelijke impact op lange termijn.  HAI-SCS past perfect bij ons. We ondersteunen dit project graag en helpen om van Vlaanderen de referentie te maken als het gaat om medisch dronetransport.”

Dominique Dehaene

skeyes - Communication Manager & Spokesperson

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

Neem contact op met

Tervuursesteenweg 303 1820 Steenokkerzeel België

+32 2 206 21 11

[email protected]

www.skeyes.be