skeyes en Brussels Airport werken samen aan nieuwe landingsprocedure die ecologische voetafdruk luchtvaart moet verkleinen

Brussels Airport en skeyes investeren samen in onderzoek om nieuwe landingsprocedures te ontwikkelen die de lokale leefkwaliteit kunnen verbeteren. Het onderzoek dat skeyes en Brussels Airport zullen uitvoeren, met de steun van Eurocontrol, is één van de onderdelen van het HERON-project, geleid door Airbus. Dat project zal analyseren of landingen met steilere daalhellingen een voordeel bieden op vlak van geluidsimpact voor de omgeving, maar ook op vlak van CO2-uitstoot en brandstofverbruik.

 

skeyes en Brussels Airport zijn al jaren betrokken bij projecten van het SESAR-programma (Single European Sky ATM Research), de technologische pijler van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim, die tot doel heeft het beheer van het luchtruim te verbeteren door de luchtverkeersbeheer-technologieën en -systemen te moderniseren en te harmoniseren. In deze context nemen zij nu beiden deel aan het "Highly Efficient Green Operations (HERON) project". ​

HERON wordt geleid door Airbus en heeft als doel een reeks ambitieuze ontwikkelingen en tests uit te werken om de geluidsimpact, de vluchtvertragingen, het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van het luchtverkeer te verminderen door reducerende maatregelen voor te stellen, waaronder efficiëntere vluchtoperaties. 26 partners uit 11 landen werken mee aan HERON, en het project wordt ondersteund door 6 luchtvaartmaatschappijen, 8 luchtvaartnavigatiediensten en 5 luchthavens van over heel Europa.

skeyes en Brussels Airport Company zullen aan het project bijdragen door operationele vluchtdemonstraties van groene landingen te valideren door "Increased Second Glide Slopes (ISGS)" in te voeren op twee start- en landingsbanen. (Landingen onder een dalingshoek van 3,2 - 3,5 graden in plaats van 3,0 graden, zie onderstaande figuur.) Increased Second Glide Slopes (ISGS) is een operationele oplossing die in het SESAR-programma is gevalideerd en die voordelen zou bieden op het vlak van geluidsimpact en, in mindere mate, brandstofverbruik. Deze zal nu voor het eerst in een volledig operationele omgeving worden getest.

skeyes, Brussels Airport en luchtvaartmaatschappijen TUI fly, DHL en Brussels Airlines, die hun uitdrukkelijke steun aan het project verlenen, zijn voor het eerst bij skeyes bijeengekomen voor de kick-off van het project, en om de planning vast te leggen voor de real-life demonstraties op Brussels Airport. ​ De vluchtdemonstraties zullen aanvangen in 2024.

 

 

Brussels Airport Press Office

 

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

Neem contact op met

Tervuursesteenweg 303 1820 Steenokkerzeel België

+32 2 206 21 11

press@skeyes.be

www.skeyes.be