skeyes en Defensie beheren samen Belgisch luchtruim
Op 2 december nemen luchtverkeersleiders van Defensie definitief plaats naast hun collega’s van skeyes in de gebouwen in Steenokkerzeel. Door militaire en civiele luchtverkeersleiding samen te brengen, zal het Belgisch luchtruim nog efficiënter, veiliger en ecologischer kunnen gebruikt worden.
Het luchtruim boven België is beperkt en uiterst complex want druk bevlogen. Naast een commerciële – en in mindere mate recreatieve – functie heeft het luchtruim ook een strategische functie voor militaire opdrachten en training. Om de veiligheid van alle luchtverkeer te garanderen, werd het militaire luchtruim maximaal ingezet tijdens die militaire taken, zowel in ruimte als in tijd. Door een nauwere samenwerking tussen de beide luchtverkeersleidingsdiensten op dezelfde locatie kunnen ze hun operaties nu veel beter op elkaar afstemmen. Van zodra het militaire luchtruim vrij is, kunnen andere vliegtuigen er weer gebruik van maken.
Iedereen wint
De synergie tussen skeyes en Defensie stond ingeschreven in het regeerakkoord. Een efficiënter gebruik van het luchtruim komt alle gebruikers ervan ten goede. Door het toenemende luchtverkeer is luchtruim een schaars goed geworden waar iedereen zoveel mogelijk gebruik van wil maken. skeyes – en Defensie – willen zoveel mogelijk aan de groeiende vraag tegemoet komen maar hun belangrijkste bezorgdheid blijft altijd om de veiligheid van alle luchtverkeer te verzekeren. Deze samenwerking biedt ook op dat vlak bijkomende garanties. Defensie heeft de zekerheid dat hun piloten te allen tijde kunnen beschikken over een gereserveerd luchtruim voor hun luchtoperaties. Militaire vliegbewegingen gebeuren anders dan de civiele trafiek in de drie dimensies. Bovendien levert efficiëntiewinst ook ecologische winst op: vliegtuigen kunnen kortere routes vliegen en verbruiken daardoor minder brandstof. Dat laatste is dan weer commercieel voordeliger voor de luchtvaartmaatschappijen. Dat zijn allemaal belangrijke troeven in een internationale en concurrentiële omgeving waarin niet alleen een strijd woedt om luchtruim maar ook om luchtverkeersleidingsdiensten.
Impact op vele vlakken
22 militaire luchtverkeersleiders van het ATCC nemen vandaag hun intrek in het luchtverkeersleidingscentrum Canac2 van skeyes in Steenokkerzeel. Voor hen is een apart werkstation voorzien in de operationele zaal. Aan die verhuizing vanuit Semmerzake ging een lange en grondige voorbereiding vooraf.
Er waren infrastructurele aanpassingen nodig om de nieuwe collega’s te huisvesten, maar ook het operationele systeem onderging grondige wijzigingen om de werkingen op elkaar af te stemmen. Defensie gebruikt nu overigens SAS2. Dat is hetzelfde systeem als Eurocontrol, de derde speler in ons land die het luchtverkeer op hogere hoogte in goede banen leidt. Ondertussen wordt volop gewerkt aan SAS3, een eengemaakt systeem voor zowel skeyes, Defensie als Eurocontrol. Dat moet klaar zijn in 2024.
De komst van de militairen naar de site van skeyes heeft natuurlijk ook een impact op hun eigen situatie en op de hele werking van het bedrijf. Om iedereen daarop voor te bereiden, werd een traject opgezet waarbij de werknemers van beide organisaties met elkaar kennis konden maken en de verschillende bedrijfsculturen en werkwijzen konden leren kennen. De verstandhouding en de samenwerking tussen Defensie en skeyes waren altijd zeer goed en ook de Belgische toezichthoudende instantie voor luchtnavigatiediensten (BSA-ANS) werd van bij het begin betrokken.
Johan Decuyper, CEO skeyes: “skeyes en Defensie lopen samen een indrukwekkend parcours. Onze technische, operationele en administratieve diensten hebben enorme inspanningen geleverd om ervoor te zorgen dat we onze militaire collega’s vandaag kunnen verwelkomen in Steenokkerzeel. En dat bovendien zonder enige impact op de operationele luchtverkeersleiding gedurende het hele proces. Dat we het Belgische luchtruim in de toekomst samen nog beter en veiliger kunnen beheren, is een bijkomend voordeel in de internationale concurrentie om luchtruim en luchtverkeersleidingsdiensten."
Generaal-Majoor Frederik Vansina: “Het burgerluchtvaartverkeer boven België neemt gestaag toe. Dankzij deze synergie kunnen we de behoeften van de Luchtmacht nu en in de toekomst consolideren. Andere landen zoals Nederland, Duitsland en Denemarken hebben een gelijkaardige synergie tussen militaire en civiele luchtverkeersleiding. Ook wij zullen nu dus de vruchten plukken van zo’n samenwerking. Daardoor staan we weer sterker in een internationale context, waarin we onze militaire engagementen willen nakomen. Onze missies in het Belgisch luchtruim zijn daarvoor cruciaal. Met dit perspectief voor ogen kunnen we dan ook onze opdrachten in optimale omstandigheden blijven uitvoeren.”