skeyes en SOWAER slaan de handen in elkaar voor de bouw van het eerste digitale torenverkeersleidingscentrum in België

skeyes en SOWAER hebben een historische overeenkomst ondertekend voor de oprichting van het eerste digitale torenverkeersleidingscentrum in Namen. Het zal het luchtverkeer op de luchthavens van Luik en Charleroi in goede banen helpen leiden en de veiligheid verhogen dankzij augmented reality.

De controletorens op de luchthavens van Luik en Charleroi moeten door SOWAER (Société wallonne des aéroports) grondig worden gerenoveerd. Deze renovatie zal tot gevolg hebben dat de fysieke torens gedurende een bepaalde periode niet beschikbaar zijn.

Aangezien de luchthavens van Luik en Charleroi momenteel niet over een contingency-controletoren beschikken, hebben skeyes en SOWAER de verschillende scenario's geanalyseerd om de veiligheid van het luchtverkeer en de continuïteit van de luchthavenactiviteiten te blijven garanderen wanneer de fysieke torens niet beschikbaar zijn. Uit de haalbaarheidsstudies bleek dat de bouw van een digitaal torenverkeersleidingscentrum de beste oplossing op lange termijn was.

Raamovereenkomst

Naar aanleiding van deze studies zijn skeyes en SOWAER overeengekomen een partnerschap aan te gaan voor de installatie van een digitaal torenverkeersleidingscentrum in Namen. De doelstelling ervan is drieledig: de luchtvaartveiligheid verhogen, de continuïteit van de luchthavenactiviteiten op de Waalse luchthavens versterken en de luchtvaartnavigatiediensten efficiënter maken.

Luchtvaartveiligheid verhogen
Dankzij de nieuwe augmented reality-technologieën met ultramoderne camera's op de luchthavens zullen de luchtverkeersleiders op afstand de bewegingen van vliegtuigen op het tarmac en bij de nadering kunnen beheren. Deze nieuwe technologie geeft verkeersleiders veel meer informatie dan zij met het blote oog kunnen zien, vooral in slechte weersomstandigheden.

Ten slotte biedt deze oplossing de mogelijkheid om de economische en operationele efficiëntie te verhogen dankzij de centralisatie van de luchtvaartnavigatiediensten voor de luchthavens van Luik en Charleroi.

Jean-Luc Crucke, Waals minister van Luchthavens: “Ik ben verheugd over deze stap voorwaarts, die Wallonië in staat zal stellen in België een pioniersrol te spelen door de ontwikkeling van deze nieuwe technologie. De komst van de digitale controletorens in Namen zal ons in staat stellen de veiligheid van onze twee luchthavens te verhogen en het gebrek aan noodtorens, dat in het verleden niet kon worden opgelost, te verhelpen. Onze twee luchthavens bevinden zich op een kruispunt en deze nieuwe infrastructuur versterkt de positieve vooruitzichten en de nieuwe dynamiek die op beide sites in gang is gezet. "

Aankoop van de grond en oprichting van het gebouw

SOWAER verbindt zich tot de oprichting van een gebouw - het Remote Tower Centre - in het bedrijvenpark Ecolys in Namen. Het Waals agentschap dat de luchthavens beheert, wordt als eigenaar verantwoordelijk voor het gebouw en verleent skeyes gratis een recht van erfpacht[i] voor een periode van 20 jaar (hernieuwbaar). Het staat ook borg voor de toekenning van een recht van opstal op de luchthavens met het oog op de installatie van de masten en camera's, die de basis vormen van het digitale torensysteem. De begroting voor dit gebouw wordt geraamd op ongeveer 8,5 miljoen euro.

Nicolas Thisquen, Voorzitter van het directiecomité van SOWAER: "SOWAER is trots om in Namen het eerste Belgische digitale torenverkeersleidingscentrum te bouwen. Dit gebouw zal een modern instrument huisvesten, dat 24 uur per dag beschikbaar is, halverwege tussen de luchthavens van Charleroi en Luik, en dat zich gemakkelijk kan aanpassen aan hun groeiende ontwikkeling, terwijl de veiligheid van het luchtverkeer en de continuïteit van de diensten worden vergroot. "

Installatie van het torenverkeersleidingscentrum

skeyes installeert digitale torens - de Remote Tower Modules - in het gebouw om luchtvaartnavigatiediensten te verlenen op de luchthavens van Luik en Charleroi. Het wordt als eigenaar verantwoordelijk voor de systemen en uitrusting op de luchthavens en in het verkeersleidingscentrum en financiert ze.

Johan Decuyper, CEO van skeyes: “skeyes benut de technologische vooruitgang in de sector van de luchtverkeersleiding om de veiligheid verder te verhogen en de dienstverlening aan zijn klanten te verbeteren. Wij blijven investeren in de technologieën van de toekomst. Digitalisering is in een context van toenemende internationale concurrentie tussen luchthavens essentieel voor het verlenen van hoogwaardige en competitieve luchtvaartnavigatiediensten. Dit ondersteunt hele luchtvaartsector en de Belgische economie.”

Back-upsysteem

De luchthavens van Luik en Charleroi beschikken niet over contingency-controletorens om de continuïteit van de luchtvaartnavigatiediensten te garanderen wanneer de controletorens niet beschikbaar zijn.

De digitale torens maken de ontwikkeling van contingency-oplossingen mogelijk.

Technologieleverancier

skeyes heeft een openbare aanbesteding uitgeschreven voor de selectie van een industriële partner voor de uitrusting van de digitale torens. De gunning van de overheidsopdracht is aan de gang.

Timing

De indienststelling van het digitale torenverkeersleidingscentrum is gepland voor eind 2025, begin 2026.

Georges Gilkinet, Federaal minister van Mobiliteit: Met deze digitale controletorens wordt spitstechnologie gebruikt om de veiligheid van het luchtverkeer te verbeteren. Onze luchtverkeersleiders zullen de vliegtuigen 's nachts of bij slecht zicht beter kunnen begeleiden dankzij augmented reality op hun scherm. Het resultaat is indrukwekkend en ik feliciteer skeyes en SOWAER met deze primeur in België. Vooral omdat deze technologie ook goed is voor het milieu: door beter te anticiperen en door een betere planning  van het luchtverkeer kan skeyes bijdragen tot een efficiënter brandstofverbruik en tot een vermindering van de geluidshinder. Innovatie en klimaat gaan hier samen – en in die richting wil ik als minister van Mobiliteit de hele luchtvaartsector sturen.”

[i] De erfpacht geeft de begunstigde het volle genot van een onroerend goed dat aan een ander toebehoort in ruil voor de betaling, op geregelde tijdstippen, van een geldsom, erfpachtvergoeding of canon genoemd.

Remote Tower Center presentation.pdf

PDF - 1.6 Mb