skeyes is ook een betrouwbare partner voor het recreatief vliegverkeer

Waar het commerciële vliegverkeer de laatste maanden kelderde, nam het recreatieve vliegverkeer enorm toe. Dat zorgde voor ongewone drukte voor de luchtverkeersleiders op vooral de regionale luchthavens.

In de luchtverkeersleiding bestaat een onderscheid tussen vluchten met (grotere) vliegtuigen voor commerciële passagiers- of vrachtvluchten (IFR-vluchten voor Instrumental Flight Rules) en vluchten met kleinere (sport)vliegtuigen voor recreatief gebruik en opleiding voor piloten (VFR-vluchten voor Visual Flight Rules). skeyes staat in voor het veilig verloop van beide soorten verkeer.

Sinds half mei waren VFR-vluchten opnieuw toegelaten op aandringen van de sector. Sindsdien is er een opvallende stijging van dat soort vluchten op alle luchthavens. Op de regionale luchthavens maakten ze zelfs het overgrote deel van het verkeer uit: 91,7% op Kortrijk, 71,7% op Oostende, 78,8% op Charleroi en 80,4% op Antwerpen. Bij momenten kreeg Antwerpen zo zelfs het meeste vluchten van alle luchthavens te verwerken.

De oorzaken voor de toename van het VFR-verkeer liggen voor de hand. Piloten hadden tijdens de coronacrisis meer vrije tijd om hun hobby uit te oefenen. Bovendien kregen ze daar door het mooie weer ook veel gelegenheid toe. En door de stilstand van het commerciële luchtverkeer was het luchtruim vaker beschikbaar voor hun vluchten.

De luchtverkeersleiders van skeyes hadden dus hun handen vol de voorbije periode om al dat VFR-verkeer in goede banen te leiden. Ze deden dat bovendien in omstandigheden waarbij er rekening wordt gehouden met de richtlijnen van de overheid met betrekking tot COVID 19. Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, werd het aantal luchtverkeersleiders per shift immers gereorganiseerd en werd er gewerkt met vaste ploegen.

Als publieke dienstverlener blijft skeyes altijd actief. Ook tijdens de voorbije periode van weinig commercieel vliegverkeer konden luchthavens en luchtvaartmaatschappijen rekenen op de luchtverkeersleiding, net als de recreatieve luchtvaart. Voor de dienstverlening aan de recreatieve sector ontvangt skeyes wel geen vergoeding. 

Dominique Dehaene

skeyes - Communication Manager & Spokesperson

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

Neem contact op met

Tervuursesteenweg 303 1820 Steenokkerzeel België

+32 2 206 21 11

[email protected]

www.skeyes.be