skeyes ondersteunt windenergie door uitbreiding toegestane locaties voor windmolens

skeyes blijft investeren om het aantal plaatsen waar windmolens kunnen gebouwd worden uit te breiden. De online kaart met toegestane zones krijgt nog voor eind dit jaar een update dankzij onder andere de installatie van Wind Farm Filters.

Samen met de sector probeert skeyes het aantal locaties waar windmolens kunnen geplaatst worden uit te breiden zonder de veiligheid van het vliegverkeer in het gedrang te brengen. De Wind Turbine Consultation Map geeft aan in welke zones windenergieprojecten verzoenbaar zijn met de technische installaties, operaties en vluchtprocedures van skeyes. De kaart geeft per zone weer welk verder onderzoek noodzakelijk is.

De update verbetert vooral het gebruik van de kaart. skeyes integreerde die in een zelf-ontwikkelde GIS-tool, waardoor promotoren de kaart makkelijker in hun eigen tools kunnen verwerken. Dat de legende wordt aangepast aan de laatste ontwikkelingen en begrijpelijker wordt opgesteld, is daarbij een extra troef.

Wind Farm Filters

skeyes zal in de toekomst nog nauwer samenwerken met Defensie bij de evaluatie van adviesaanvragen voor windturbines. Reden is het gezamenlijk gebruik van de radarinfrastructuur waarbij Defensie verantwoordelijk zal worden voor de non-coöperatieve radar (de zogenaamde primaire radars) en skeyes voor de coöperatieve radars (zijnde de secundaire radars).

Een eerste stap  is de installatie van Wind Farm Filters (WFF) op de bestaande primaire radars van Oostende, Brussel en Florennes. Deze Wind Farm Filters verminderen de effecten van de windturbines op de radars. De Wind Farm Filter in Brussel en Florennes is al geïnstalleerd. De radar in Oostende zal er  nog voor het einde van het jaar mee uitgerust worden.

Johan Decuyper, CEO skeyes: “ Naast het economisch belang voor de luchtvaartsector is skeyes zich ook ten volle bewust van zijn maatschappelijk belang. Wij nemen die rol onder andere op door onze bijdrage aan de ontwikkeling van de windenergiesector. Wij onderzoeken alle mogelijkheden om het effect van windmolens op onze installaties – en dus de gevolgen voor de veiligheid van het luchtverkeer – zoveel mogelijk te beperken zodat er zoveel mogelijk ruimte vrijkomt om bijkomende windmolens te plaatsen.”

Dominique Dehaene

skeyes - Communication Manager & Spokesperson