skeyes promoot milieuvriendelijke aanvliegprocedures op Brussels Airport

Hoe vroeger een piloot de route tot zijn landingsbaan kan inschatten, hoe beter hij het ideale landingstraject kan bepalen om zo weinig mogelijk energie te verbruiken. Luchtverkeersleiders hebben procedures die de voorspelbaarheid van de aanvliegroutes voor piloten aanzienlijk verhogen. skeyes zal luchtvaartmaatschappijen aanmoedigen om die procedures zo veel mogelijk te gebruiken.


Vandaag is het Instrument Landing System (ILS) het meest gangbare systeem voor de landingen van vliegtuigen op Brussels Airport. Bij die procedure positioneren luchtverkeersleiders vliegtuigen tot in de as van de landingsbaan. Dat gebeurt in functie van het aanwezige vliegverkeer. De ene keer is de route daarom korter, dan weer langer. Daardoor hebben de piloten tijdens de naderingsprocedure niet altijd een goed zicht op het te volgen landingstraject, waardoor ze het naderingsprofiel niet kunnen optimaliseren.

Een andere procedure is de Required Navigation Performance (RNP). Bij zo’n nadering communiceren de luchtverkeersleiders het te volgen traject met behulp van reeds gepubliceerde routes en waypoints. Hierdoor krijgt de piloot veel vroeger tijdens de nadering duidelijkheid over het te volgen traject en kan daardoor zijn naderingsprofiel optimaliseren. Als hij een zo constant mogelijk dalende lijn kan aanhouden (Continuous Descent Operations of groene landingen), verbruikt het vliegtuig minder energie.

Op vandaag kiezen luchtvaartmaatschappijen nog vaker voor landingen via het ILS, hoewel skeyes de RNP-procedure ook al aanbiedt. skeyes zal luchtvaartmaatschappijen en piloten de komende maanden aanmoedigen om zo veel mogelijk voor de RNP-procedure te kiezen.

 

Win-Win

Iedereen wint bij de RNP-procedures. Piloten kunnen hun landingstraject en de snelheid die ze moeten aanhouden beter inschatten. Door constanter te dalen verbruikt een vliegtuig minder brandstof. Die besparing levert luchtvaartmaatschappijen een groot economisch voordeel op, zeker in tijden waarin brandstofprijzen torenhoog zijn.

Energiezuinige landingen zijn ook veel milieuvriendelijker: er wordt minder CO2 uitgestoten, wat de luchtkwaliteit ten goede komt, en het vliegtuig maakt ook veel minder lawaai als het in één dalende lijn kan zakken in plaats van trapsgewijs, wat een positieve impact heeft op de omgeving en de omwonenden van de luchthaven.

 

Testen en evalueren

Van 16 mei tot 16 september zal skeyes aan alle piloten de RNP-procedure als eerste optie aanbieden tussen 23 uur en 6 uur op landingsbanen 25R en 25L van Brussels Airport. Uiteraard moeten de weersomstandigheden en het vliegverkeer op en rond de luchthaven die procedure toelaten.

Na die periode zal er een evaluatie volgen waarbij zal nagegaan worden hoe vaak er van RNP gebruik is gemaakt en wat de effecten zijn geweest op vlak van aantal gevlogen kilometers, brandstofverbruik, uitstoot van boeikasgassen (luchtvaartmaatschappijen) en geluidsoverlast (Brussels Airport).

 

Johan Decuyper, CEO skeyes: “Dit project is één van de initiatieven in het kader van het Collaborative Environmental Management op Brussels Airport. Samen met de luchthavenuitbater en andere luchthavenpartners zoeken we naar manieren om de ecologische voetafdruk van onze activiteiten te verminderen. ​ Voor dit project hebben meer bepaald Brussels Airlines, TUI, Ryanair en DHL zich geëngageerd, maar wij zullen de RNP-procedures aan alle luchtvaartmaatschappijen aanbieden. Samen met hen en met Brussels Airport zullen wij nadien de resultaten evalueren.”

 

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet voorzag een enveloppe van 4,75 miljoen euro voor verschillende initiatieven op het vlak van milieu in de luchtvaartsector, waaronder het uitwerken of verbeteren van operationele procedures die de duurzaamheid van het luchtverkeer verbeteren. Dit initiatief kadert binnen dat opzet.

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

Neem contact op met

Tervuursesteenweg 303 1820 Steenokkerzeel België

+32 2 206 21 11

[email protected]

www.skeyes.be