skeyes sluit 2022 af met uitstekende veiligheidscijfers

In 2022 loodste skeyes bijna 900.000 vluchten veilig door het Belgische luchtruim en op de Belgische luchthavens. Het luchtverkeer is sinds de gezondheidscrisis weer op gang gekomen. Maar voor skeyes zijn de cijfers op vlak van veiligheid de belangrijkste maatstaf. Op dat vlak heeft skeyes een uitstekend jaar achter de rug. Met geen enkel incident van categorie A (ernstig) en slechts één incident van categorie B (belangrijk) boekt skeyes één van de beste resultaten uit zijn geschiedenis.

Beheer van de veiligheid

Het waarborgen van de veiligheid van het luchtverkeer is de topprioriteit van skeyes. Ze wordt voortdurend geanalyseerd en verbeterd. ​
Het jaar 2022 was het op één na beste jaar in de geschiedenis van skeyes, met geen enkel incident van categorie A en slechts één incident van categorie B.

Johan Decuyper, CEO van skeyes: “Onze medewerkers worden voortdurend bijgeschoold om hun professionele vaardigheden op peil te houden en verder te verbeteren. Elke dag brengen zij deze vaardigheden in de praktijk in het belang van de veiligheid van de vliegtuigen, bemanningen, passagiers en vracht. Wij investeren ook veel in het moderniseren en updaten van systemen en procedures. Onze uitstekende resultaten tonen aan dat onze inspanningen hun vruchten afwerpen.”

Al jarenlang hanteert skeyes een Just culture-beleid, Dit betekent dat elk voorval of incident in het luchtverkeer, hoe klein ook, wordt gemeld zodat er lessen kunnen worden getrokken voor de toekomst. Uit de cijfers van de voorbije jaren blijkt dat de meldingscultuur haar vruchten afwerpt.

Terug naar de verkeersniveaus van 2019
Het verkeer in het Belgische luchtruim is in 2022 opnieuw toegenomen (+46% en route ten opzichte van 2021). Ook het verkeer op de Belgische luchthavens neemt gemiddeld toe, waarbij Brussels Airport tussen 2021 en 2022 de grootste stijging noteert (+51%).

Het verkeersniveau benadert almaar meer dat van voor de crisis, ondanks de piek van de omikron-variant in het jaarbegin en het conflict in Oekraïne vanaf februari. In 2022 bedraagt het verkeer in het Belgische luchtruim 81% van dat van 2019, wat overeenstemt met het Europese gemiddelde van 83%.

De luchthavens van Charleroi en Antwerpen boekten betere resultaten dan in 2019: +2% voor Charleroi en +13% voor Antwerpen. Ook het verkeer op de andere luchthavens benadert het niveau van 2019: 97% voor Kortrijk, 96% voor Oostende, 94% voor Luik en 76% voor Brussels Airport.

Aantal vluchten

Persberichten in je mailbox