skeyes sluit partnerschap af met Saab voor installatie digitale torens

skeyes sloot een partnerschap af met Saab Digital Air Traffic Solutions (SDATS) voor de technische invulling van digitale torens voor luchtverkeersleiding. De eerste digitale torens in ons land komen zo opnieuw een grote stap dichterbij.

De komst van digitale torens is één van de belangrijkste technologische ontwikkelingen in de luchtverkeersleiding wereldwijd. skeyes is al langer voorbereid op deze evolutie. Na talrijke studies in de afgelopen jaren, start de onderneming nu met de uitvoeringsfase. Vanaf vandaag zet het zijn plannen om in concrete realisaties. Met Saab haalt het daarvoor een wereldspeler met ervaring in huis.

Augmented reality  

Saab zal voor skeyes slimme camera’s en zendmasten plaatsen op de betrokken luchthavens. De bijhorende beeldschermen en apparatuur – het zogenaamde Remote Tower Center – komen in een gebouw dat dienst zal doen als digitale toren. Dat bevindt zich niet noodzakelijk in de buurt van de luchthavens. De luchtverkeersleiders kijken niet langer rechtstreeks uit op het tarmac maar volgen via de camera’s en de beeldschermen elke beweging op en rond de luchthavens. De augmented reality die in het systeem is ingebouwd, voorziet hen van bijkomende informatie die met het blote oog niet zichtbaar is.  

Per Ahl, CEO & President of Saab Digital Air Traffic Solutions:” Wij zijn er trots op dat wij van skeyes het vertrouwen krijgen om digitale torens te leveren voor de luchtverkeersleiding op de Belgische luchthavens. Ik zie deze landelijke implementatie van digitale torens als een onderdeel van een langetermijnpartnerschap, dat innovatie en efficiëntie zal stimuleren, nu en in de komende jaren. De mogelijkheden van de Saab r-TWR-oplossing zullen nieuwe manieren van werken, nieuwe capaciteiten en mogelijkheden mogelijk maken, een grote stap in de toekomst van het luchtverkeer.”

 

Veiligheid, continuïteit en efficiëntie

Met de bouw van digitale torens maakt skeyes volop gebruik van technologische vooruitgang om de veiligheid van het luchtverkeer verder te verhogen en de dienstverlening aan zijn klanten te verbeteren.

De extra informatie waarover luchtverkeersleiders dankzij het systeem beschikken, stelt hen in staat om het verkeer op en rond de luchthavens nog veiliger te beheren. Dat drones bijvoorbeeld via het cameranetwerk kunnen worden waargenomen, is daarvan het duidelijkste voorbeeld. Op vandaag zijn drones namelijk niet zichtbaar op de radar.

Digitale torens zijn ook een bijkomend middel  om de continuïteit van de luchthavenactiviteiten te blijven garanderen wanneer de fysieke torens niet beschikbaar zijn. Zo hebben de luchthavens van Luik en Charleroi momenteel geen contingency-controletorens.

De digitale torens maken de ontwikkeling van contingency-oplossingen nu wel mogelijk.

Ten slotte verhogen digitale torens de economische en operationele efficiëntie dankzij de centralisatie van de luchtvaartnavigatiediensten voor verschillende luchthavens. Hoe vlotter het luchtverkeer verloopt, hoe aantrekkelijker een luchthaven wordt voor bestaande en potentiële klanten. Zo draagt skeyes bij tot het economisch belang van de luchtvaartsector voor de economie van ons land.

Future-proof

skeyes zit op schema voor de uitrol van zijn strategie voor digitale torens. In 2025 zou voor de eerste keer luchtverkeer in ons land vanuit een digitale toren moeten geleid worden.

Recent sloot skeyes een overeenkomst met SOWAER, de beheerder van de Waalse luchthavens. Daarbij engageerden beide organisaties zich om samen de eerste digitale toren in ons land op te richten. SOWAER zal op een terrein bij Namen een gebouw oprichten waar skeyes dan het Remote Tower Center in zal installeren. Van daaruit zal het luchtverkeer op de luchthavens van Luik en Charleroi in goede banen kunnen geleid worden.

Johan Decuyper, CEO van skeyes: “Innovatie is essentieel bij skeyes. Wij investeren voortdurend in verbeterde werkmethoden en de modernste technologie om onze hoge normen op het gebied van luchtvaartnavigatiediensten te handhaven en het luchtverkeer op de Belgische luchthavens en in het Belgische luchtruim veilig te houden. Op deze manier bereiden we onze toekomstige rol voor in een veranderende en competitieve internationale omgeving. Het gemeenschappelijk Europees luchtruim, onbemand luchtverkeer en de liberalisering van luchtvaartnavigatiediensten zijn slechts enkele uitdagingen waar we voor staan. Ook in onze sector is technologie een van de belangrijke drijfveren voor verandering. Digitale torens zijn een belangrijke ontwikkeling in de luchtverkeersleiding die skeyes volledig omarmt. Met Saab hebben we een solide partner gevonden om ons digitale torenproject uit te rollen, te beginnen in Namen voor de luchthavens van Luik en Charleroi.”

Dominique Dehaene

skeyes - Communication Manager & Spokesperson

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

Neem contact op met

Tervuursesteenweg 303 1820 Steenokkerzeel België

+32 2 206 21 11

[email protected]

www.skeyes.be