skeyes verdubbelt beschikbare ruimte voor windmolens

skeyes verdubbelt beschikbare ruimte voor windmolens

skeyes wil de ruimte rond zijn radiobakens waar windmolens kunnen komen verdubbelen. Zo zouden er meer windmolens kunnen gebouwd worden mét respect voor de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer.   

Samenwerking

Duurzame luchtvaart is voor skeyes geen loos begrip. Het bedrijf onderzoekt voor alle aspecten van zijn werking hoe het kan bijdragen tot de ecologische uitdagingen die zich wereldwijd stellen.

Windenergie is één van de oplossingen. Windmolens leveren een cruciale bijdrage in de productie van groene energie. skeyes werkt daarom al langer intensief samen met de sector om na te gaan waar extra windmolens kunnen geplaatst worden zonder de veiligheid van het luchtverkeer in het gedrang te brengen. Maar de beschikbare ruimte is heel beperkt.

Negen radiobakens

De moeilijkheid zit hem voor skeyes in de civiele radiobakens, de zogenaamde DVOR’s (Doppler VHF Omnidirectional Radio Range). Deze zendstations – skeyes heeft er negen verspreid over heel het land – zijn essentieel voor een nauwkeurige radionavigatie. De airways, vergelijkbaar met autowegen, zijn grotendeels gebaseerd op de positie van deze DVOR’s. Piloten en luchtverkeersleiders gebruiken deze installaties ook bij landingsprocedures.

De bewegende wieken van een windmolen beïnvloeden echter de radiosignalen. skeyes moet dus uiterst voorzichtig zijn bij het toelaten van het plaatsen van windmolens in de nabijheid van de zendstations. De ruimte daarvoor in de nabije omgeving van zo’n station is zeer beperkt.

Nieuwe berekeningen

Daarom ontwikkelde skeyes een nieuw berekeningsmechanisme. Tot nu toe mogen er 9 windmolens per sector van 60° in een straal van 7 km rond een DVOR staan. De ‘statische’ berekening vertrok vanuit 6 vaste sectoren (0-60°, 61°-120°, 121°-180° …) zónder overschrijdingen tussen naburige sectoren.

Het nieuwe berekeningsmechanisme dat skeyes uitwerkte, is dynamisch. Door de aanpalende sectoren wél op te nemen in de berekening, wordt de mogelijke ruimte voor windmolens vergroot en is er in principe plaats voor maximaal 18 windmolens per sector van 60° - een verdubbeling in vergelijking met de oude berekeningsmethode.

Verder onderzoek op basis van het nieuwe berekeningsmechanisme zal nu per zone moeten aantonen hoeveel extra windmolens er effectief kunnen geplaatst worden. Actoren in de windenergiesector kunnen daarvoor aanvragen indienen, ook voor locaties waarvoor ze dat vroeger al gedaan hebben. Het onderzoek gebeurt kosteloos.

De nieuwe berekeningsmethode verzekert net als de vorige de veiligheid van het luchtverkeer, die voor skeyes altijd het belangrijkste criterium blijft.

Johan Decuyper, CEO skeyes: "skeyes neemt verscheidene initiatieven rond duurzaamheid, zowel binnen het eigen bedrijf als met partners binnen en buiten de luchtvaartsector. In dit geval koppelen we onze eigen kennis aan technologische vooruitgang om de sector van de hernieuwbare energie alle kansen te geven.We zijn ervan overtuigd dat hierdoor meer windmolens zullen kunnen gebouwd worden en dat de sector daar ook maximaal gebruik van zal maken."

Contacteer ons
Dominique Dehaene skeyes - Communication Manager & Spokesperson
Dominique Dehaene skeyes - Communication Manager & Spokesperson
Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

skeyes
Tervuursesteenweg 303
1820 Steenokkerzeel
België