skeyes vestigt zich op DronePort

De dronesector is in volle ontwikkeling. skeyes wil mee de toekomst van die sector uitbouwen en werkt daarom mee aan verschillende initiatieven. Het bedrijf gaat zich nu ook vestigen op DronePort.

DronePort is een campus voor technologiebedrijven die actief zijn in de bemande en onbemande luchtvaartsector. Start-ups, groeibedrijven, scholen en kenniscentra zullen er samen onderzoeken voeren, ervaringen uitwisselen en initiatieven nemen om de dronesector te stimuleren en af te stemmen op de traditionele luchtvaart. skeyes kan en wil op deze innovatieve site dan ook niet ontbreken.

skeyes werkt nu al mee aan een aantal projecten die de ontwikkeling van de dronesector concrete vorm geven. Via dergelijke initiatieven ​ wil het bedrijf operationele en technische kennis opdoen die ze dan kan toepassen op de operationele integratie van drones in ons luchtruim. Samen met andere partners bereidt skeyes ook de nationale neerslag van de ​ nieuwste Europese regelgeving voor die tegemoet zal komen aan de luide vraag van de industrie om vlotter drones te kunnen inzetten voor een brede waaier van toepassingen.

Incubator

De veiligheid van het luchtverkeer staat voor skeyes uiteraard altijd voorop. Drones stellen de luchtverkeersleiding op dat vlak voor een uitdaging. Door onze kennis van het luchtverkeer en het luchtruim ter beschikking te stellen van de verschillende actoren en samen met hen de U-Space (luchtruim voor onbemand verkeer) verder te ontwikkelen, willen we onze rol op dat vlak ten volle uitspelen in het belang van de luchtverkeersveiligheid. Omgekeerd krijgt skeyes nog beter zicht op de verwachtingen en behoeftes van de sector naar onze droneguide-applicatie. De incubator op DronePort is daarvoor de perfecte locatie.

Tests

DronePort biedt skeyes ook de mogelijkheid om een actieve rol te spelen in allerlei ​ test-projecten. Dat is onder meer nuttig in het kader van het SAFIR-consortium waar skeyes deel van uitmaakt. In dat kader worden binnenkort ​ testscenario’s ​ uitgevoerd in geïntegreerd droneverkeersmanagement voor een uitgebreide reeks drone-activiteiten die in de tweede helft van 2019 in Antwerpen zullen plaats vinden. Het doel van de demonstraties is de EU te helpen bij de ontwikkeling van hun visie op de U-space om drones op een veilige manier toegang te bieden tot het luchtruim.

EUKA

skeyes vindt op DronePort ook de andere leden van EUKA terug, een samenwerkingsverband tussen bedrijven, kennisinstellingen en overheden rond drones. Naast uitwisselen van ervaringen, werken de partners van EUKA ook aan de co-creatie van businessideeën die de dronesector verder vooruit kunnen helpen. EUKA vindt dan ook terecht zijn plaats op DronePort.

Johan Decuyper, CEO skeyes: “De integratie van bemande en onbemande luchtvaart staat voor de deur en skeyes bereidt zich daar volop op voor. Dat doen wij, net zoals op andere vlakken van onze werking, door sterk in te zetten op partnerships. Op DronePort vinden we heel wat bekende en nieuwe partners die mee de evoluties in de sector opvolgen en bepalen. Door van elkaar te leren, gezamenlijk onderzoek te voeren en concrete ideeën en projecten uit te werken, zetten we ons land niet alleen op de kaart binnen de dronesector maar kunnen we internationaal zelf een voorloper worden.”

Persberichten in je mailbox

Tervuursesteenweg 303 1820 Steenokkerzeel België