Sociaal overleg skeyes - bemiddelaar

In het kader van het sociaal overleg bij skeyes en op basis van de evoluties van de laatste dagen heeft de directie van skeyes volgens de geëigende procedures aan de Directeur-generaal van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg gevraagd om een sociaal bemiddelaar ter beschikking te stellen.

Updates

Donderdag 28 maart 2019

skeyes is bereid om de vraag voor een bemiddelaar over meerdere punten te bespreken op voorwaarde dat de acties dan stoppen en dat de regels en resultaten van het sociaal overleg gerespecteerd worden.

Woensdag 27 maart 2019

Tijdens het sociaal overleg van dinsdag 26 maart was een voorakkoord bereikt met de vakbonden over volgende punten:

• Het sociaal akkoord dat vrijdag was afgesloten in het paritair comité wordt gerespecteerd.
  • De syndicale acties worden stopgezet.
  • Er wordt een bemiddelaar aangesteld over het punt van de nachtshifts. Dat punt was opgenomen in de stakingsaanzegging maar was nog niet beslist in het akkoord van vrijdag. De discussie gaat daarbij over de vraag of één nachtshift voor één of twee werkdagen telt.
  • De rechtszaak die loopt over die discussie wordt stopgezet.

Het is nu aan de vakbonden om dit voorakkoord te bevestigen.

Vrijdag 22 maart 2019

Het paritair comité bij skeyes heeft vandaag het Protocolakkoord verder besproken dat maandag was voorgelegd. In onderling overleg zijn er aanpassingen aangebracht aan de oorspronkelijke voorstellen.

Het paritair comité heeft het akkoord aanvaard. Dat treedt nu in voege.

De directie heeft alle partners volgende dinsdag uitgenodigd voor verdere toelichting en bespreking.

Het akkoord geeft een antwoord op de 25 punten die naar voren waren geschoven en biedt structurele oplossingen voor alle werknemers bij skeyes.