Uitmuntend veiligheidsrapport 2016 voor Belgocontrol

Begin dit jaar kon Belgocontrol al aankondigen dat het in 2016 zijn opdracht om de veiligheid van het luchtverkeer te verzekeren uitstekend vervuld had: geen enkel incident van categorie A (‘ernstig’) of B (‘belangrijk’) werd veroorzaakt door de luchtverkeersleiding. Een volledig veiligheidsrapport over het vorige jaar bevestigt de goede resultaten op vlak van veiligheid. Dat toont aan dat de inspanningen die Belgocontrol daarvoor de laatste jaren leverde hun vruchten afwerpen. Onder andere de systematische rapportering van incidenten heeft daartoe bijgedragen.

Veiligheid van het luchtverkeer krijgt in de werking van Belgocontrol altijd de absolute prioriteit. De voorbije jaren investeerde het bedrijf volop in systemen, procedures en personeel om die veiligheid nog beter te garanderen. De inspanningen worden voortgezet: dit jaar zal Belgocontrol in totaal 37 miljoen euro investeren en 100 nieuwe medewerkers aanwerven.

Rapportering is een belangrijke voorwaarde om de werking verder te kunnen verbeteren. Op basis van opgedane ervaringen kunnen lessen getrokken worden om eventuele voorvallen in de toekomst te vermijden. De Just Culture – waarbij luchtverkeersleiders aangespoord worden om alle incidenten te melden zonder dat daarvoor automatisch sancties volgen – draagt bij tot een doorgedreven rapportering.


Historisch resultaat

Zo werden er in 2016 1.104 voorvallen gemeld door luchtverkeersleiders zelf, een stijging van 62% tegenover het jaar voordien.

In 2016 droeg Belgocontrol bij geen enkel incident in categorieën A (‘ernstig’) en B (‘belangrijk’) enige verantwoordelijkheid. Dat is een nooit gezien resultaat.

In 4,15% van de gevallen droeg Belgocontrol minstens een gedeelde verantwoordelijkheid: 44 keer bij incidenten van categorie E (‘zonder impact op de veiligheid’) en 8 keer bij incidenten van categorie C (‘betekenisvol’). De opmerkelijke stijging van het totaal aantal incidenten van categorie E die vorig jaar werd ingezet, wijst op het bewustzijn van het belang om incidenten te melden.

Soorten voorvallen

In 2016 waren er 97 airspace infringements: vliegtuigen die zonder klaring gecontroleerd luchtruim invlogen of zich niet hielden aan de voorwaarden van hun klaring.

44 keer was er onvoldoende separatie tussen vliegtuigen.

Er waren 43 runway incursions, waarbij een vliegtuig, voertuig of persoon zich onbedoeld in de beschermde zone van de baan bevindt die wordt gebruikt voor starts of landingen van vliegtuigen.

Het aantal meldingen van drones (Remotely Piloted Aircraft System) blijft in stijgende lijn gaan: van 1 melding in 2014 naar 6 in 2015 en 10 in 2016. Vermoed wordt dat het werkelijke aantal drones in gecontroleerd luchtruim nog hoger ligt maar dat veel voorvallen niet gemeld worden omdat ze niet onmiddellijk waargenomen worden.

Het aantal laserincidenten daarentegen blijft de laatste jaren dalen. Vorig jaar waren er nog 135 meldingen.

Nieuwe omgeving

CEO Johan Decuyper reageert tevreden maar ziet in de cijfers vooral een aanmoediging: “Ik feliciteer onze medewerkers met deze puike resultaten. Het bewijst dat iedereen bij Belgocontrol zich bewust is van het belang van veiligheid en er elk op zijn domein zijn steentje toe bijdraagt. De lat ligt nu nog hoger: we moeten er naar streven dit niveau aan te houden. Daarom blijven we altijd verder investeren in veiligheid.”

Van 2014 tot 2020 voorziet Belgocontrol een bedrag van 97 miljoen euro aan investeringen. Het grootste bedrag is voorzien in 2017: dit jaar staan er voor 37 miljoen euro uitgaven op de planning.

Johan Decuyper wijst ook op evoluties in de sector van het luchtverkeer: “Wij spelen in op technologische ontwikkelingen die de luchtvaartveiligheid en de maatschappij in zijn geheel ten goede komen. Zo zijn wij ons aan het voorbereiden op het aantal drones dat in de toekomst verder zal blijven toenemen en waar wij dus almaar meer rekening mee zullen moeten houden. Na enkele jaren blijkt onze werking rond CDO (Continuous Descent Operations) al zeer succesvol, wat de leefbaarheid rond de luchthavens sterk verbetert. En we werken ook aan een duidelijk kader rond de inplanting van windmolens zodat aanvragen sneller afgehandeld kunnen worden.” ​

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over skeyes

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter (*). Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. 

skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. 

www.skeyes.be

(*) Het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland wordt samen door het EUROCONTROL-centrum in Maastricht beheerd. 

Neem contact op met

Tervuursesteenweg 303 1820 Steenokkerzeel België

+32 2 206 21 11

press@skeyes.be

www.skeyes.be