Verleners van luchtverkeersleidingsdiensten naar een enkel systeem om het Belgische luchtruim te beheren

Vanaf 2024 willen skeyes, Defensie en EUROCONTROL MUAC (Maastricht Upper Area Control Centre) hetzelfde systeem gebruiken voor het beheer van het luchtverkeer. Een enkele technische oplossing moet ervoor zorgen dat de dienstverlening aan de gebruikers van het Belgische luchtruim veel efficiënter wordt. Vandaag ondertekenden de drie partijen een Letter of Intent om dat doel na te streven.

skeyes en Defensie drukten hun gezamenlijke ambitie uit om tegen 2030 geïntegreerde civiel-militaire luchtvaartnavigatiediensten te verlenen in het Belgische luchtruim, met een hoge graad van betrouwbaarheid en efficiëntie. Een opdracht die EUROCONTROL MUAC al feilloos voor zijn rekening neemt in het hogere luchtruim van de Benelux-landen en Noord-West-Duitsland.

Johan Decyper (CEO skeyes), Eamonn Brennan (Directeur-generaal EUROCONTROL), John Santurbano (Directeur van EUROCONTROL MUAC) en Ann D'hondt (Defensie)

Een Shared civil-military Air Traffic Management System (SAS, een gedeeld civiel-militair ATM-systeem) zou die doelstelling ondersteunen en zou een krachtig instrument zijn om de uitdagingen qua capaciteit en kostenefficiëntie in het Belgische luchtruim het hoofd te bieden. Het zou ook de uitrol versterken van een efficiënte en doeltreffende externe contingency-oplossing voor het verlenen van luchtverkeersleidingsdiensten als een van de sites die technische diensten verleent, zou uitvallen.

Momenteel maken de drie organisaties die het Belgische luchtruim beheren– skeyes, Defensie en EUROCONTROL MUAC – gebruik van verschillende systemen om het luchtverkeer te beheren. De convergentie van de systemen zal ertoe bijdragen dat een betere samenwerking tot stand komt in hun dienstverlening.

In 2019 zal Defensie haar ATM-systeem vervangen door een Shared ATM-systeem (SAS2), hetzelfde als datgene wat EUROCONTROL MUAC gebruikt. In een tweede fase wil skeyes zijn ATM-systeem vervangen door een Shared ATM-systeem (SAS3). Dat zou tot gevolg hebben dat ​ de drie partijen die luchtvaartnavigatiediensten verlenen in het Belgische luchtruim, een enkel systeem gebruiken. Om die doelstelling te verwezenlijken, plannen ze een gezamenlijke studie naar de mogelijke toekomstige implementatie van een SAS3-oplossing.

Johan Decuyper, CEO van skeyes: “We hebben al een hele weg afgelegd in het integratieproces van de civiel-militaire luchtverkeersleiding. Tegen eind 2019 wordt het militaire luchtverkeersleidingscentrum overgebracht naar de skeyes-site in Steenokkerzeel. Een gedeeld ATM-systeem voor skeyes, Defensie en EUROCONTROL MUAC vormt de volgende stap naar een beter geïntegreerde dienstverlening, met aanzienlijke voordelen voor onze klanten in termen van veiligheid, capaciteit, efficiëntie en betrouwbaarheid.”
Generaal-majoor Frédéric Goetynck, Divisie chef Communicatie en Infrastructuur (C&I) en Generaal-majoor Frederik Vansina, Commandant van de Luchtcomponent van Defensie: “We kunnen die voordelen beamen. Het feit dat de drie verleners van luchtvaartnavigatiediensten in het Belgische luchtruim met hetzelfde systeem gaan werken, zal zorgen voor een vlottere coördinatie en communicatie, wat dan weer de vliegveiligheid ten goede zal komen.”
John Santurbano, Directeur van EUROCONTROL MUAC besluit: Data Services zijn de oplossing om de fragmentering van ATM-systemen over Europa aan te pakken. In het verleden implementeerde EUROCONTROL MUAC al met succes gelijkaardige oplossingen voor militaire partners. Nu staan we paraat om een gelijkaardige uitdaging met enthousiasme aan te gaan met een van onze belangrijkste partners uit de burgerluchtvaart in het hart van Europa. Een gedeeld ATM-systeem is essentieel als we de huidige uitdagingen inzake kostenefficiëntie en capaciteit beter het hoofd willen bieden.”

skeyes verzekert de veiligheid en de efficiëntie van het luchtverkeer in België, 24 uur per dag en 7 dagen per week. De luchtverkeersleiders van skeyes begeleiden elke dag meer dan 3.000 vliegtuigen, goed voor meer dan een miljoen vliegbewegingen per jaar. Het autonoom overheidsbedrijf is actief in het hart van Europa, in een van de drukst bevlogen en ingewikkeldste luchtruimen van het continent. skeyes is actief op Brussels Airport en op de luchthavens van Antwerpen, Charleroi, Kortrijk, Luik en Oostende. Dankzij zijn CANAC 2-verkeersleidingscentrum beheert skeyes de vliegbewegingen boven België en een deel van Luxemburg tot op een hoogte van 7.500 meter.
Het bedrijf telt bijna 900 ervaren medewerkers die ten dienste staan van hun klanten: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, de luchtvaartsector en de overheid. skeyes ontwikkelt ook innovatieve diensten wat drones betreft en draagt bij aan een duurzame toekomst van de luchtvaartsector, onder andere inzake impact op het milieu. ​
skeyes is lid van FABEC, een gezamenlijk luchtruimblok (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) dat zich tot doel stelt de efficiëntie van de luchtvaartnavigatie in het hart van Europa te verbeteren in het kader van het Gemeenschappelijk Europees Luchtruim. www.skeyes.be

Over EUROCONTROL Maastricht Upper Area Control Centre (MUAC)

EUROCONTROL MUAC, dat namens vier staten door EUROCONTROL gerund wordt, voorziet in luchtverkeersleidingsdiensten voor het hogere luchtruim van België, Luxemburg, Nederland en Noord-West-Duitsland (boven 24.500 voet, +/- 7.500 meter). De internationale vliegzone waarvoor het verantwoordelijk is, vormt een uitstekend voorbeeld van de vereenvoudiging en harmonisering van het luchtruim in Europa. MUAC staat model voor grensoverschrijdende projecten in de geest van de Single European Sky. Elk jaar doorkruisen ca. 2 miljoen vluchten MUAC’s luchtruim, waardoor het als verkeersleidingsinstantie de derde plaats bekleedt inzake verkeersvolume. Tijdens de zomerperiode kan het aantal vluchten pieken tot meer dan 5.700 vluchten per dag. www.eurocontrol.int/muac