Vijfde verjaardag van de samenwerking tussen burger- en militaire luchtvaartnavigatiediensten in Steenokkerzeel
Brussel, 2 december 2024 --- Vandaag vieren we het vijfjarig jubileum van het CIV-MIL-samenwerkingsproject op het vlak van luchtverkeersleiding. Het Air Traffic Control Centre (ATCC), dat daarvoor haar onderkomen had in Semmerzake, Oost-Vlaanderen, vestigde zich op 2 december 2019 op de locatie van skeyes in Steenokkerzeel. Sindsdien delen de civiele, en de militaire luchtverkeersleiders dezelfde werkplek. Deze samenwerking houdt concreet in dat zowel de civiele als de militaire luchtverkeersleiders vanuit hetzelfde controlecentrum CANAC2 werken, wat aanzienlijke voordelen biedt, zoals een efficiënter, veiliger, duurzamer en dynamischer gebruik van het Belgische luchtruim.
Na 5 jaar co-locatie kunnen we terugblikken op heel wat succesvolle realisaties binnen dit project:
In juni 2020 werd de samenwerking verder versterkt door de ingebruikname van de nieuwe “supervisor suite”. Dankzij de directe interactie kunnen de supervisors sneller en effectiever communiceren en coördineren, waardoor de luchtruimcapaciteit optimaal benut wordt.
Binnen het kader van flexibel luchtruimgebruik in België werd op 21 september 2020 de Airspace Management Cell (AMC) operationeel. Deze gezamenlijke civiel-militaire cel voor luchtruimbeheer werkt voortdurend samen om de veiligheid en capaciteit van het luchtruim te verbeteren en de flexibiliteit van civiele en militaire vluchtoperaties te vergroten.
Daarnaast wordt er op het gebied van de opleiding van de luchtverkeersleiders intensief samengewerkt tussen de militaire ATC-School en Entry Point North Belgium, een joint venture met skeyes.
Ook in het domein van de luchtvaartinformatie werd een belangrijke mijlpaal gerealiseerd. Sinds 13 juni 2024 is er in België nog maar één NOTAM-office, dat verantwoordelijk is voor het opstellen, beheren en verspreiden van essentiële luchtvaartinformatie aan zowel civiele als militaire luchtruimgebruikers.
Verder presenteerden skeyes en Defensie op 20 juni 2024 gezamenlijk een stappenplan aan de Belgische windenergiesector. Dit plan schetst een veilige ontwikkeling van windenergie op meer locaties, waarbij de veiligheid in het luchtruim een topprioriteit blijft.
Er staan de komende jaren alvast nog heel wat professionele uitdagingen op de agenda om de gezamenlijke akkoorden verder tot uitwerking te brengen.
Tegen 2030 willen beide luchtverkeersleidingsentiteiten, skeyes en het ATCC, een volledige integratie bereiken. Dit impliceert een gezamenlijke pool van civiele en militaire luchtverkeersleiders die gebruik maken van hetzelfde Air Traffic Management-systeem. Deze luchtverkeersleiders zullen beschikken over de vereiste luchtverkeersleidingslicenties om zowel General Air Traffic (civiel) als Operational Air Traffic (militair) te begeleiden. Dit vereist een gestandaardiseerd concept of operations, identieke werkmethodes en minimaal tot geen onderscheid tussen militaire en civiele luchtruimsectoren.