Wijzigingen aan het beheerscontract van skeyes

Groenere tarifering en investeringen in geavanceerde technologieën

De heffingen die de luchtvaartmaatschappijen aan skeyes betalen voor zijn dienstverlening op het vlak van luchtvaartnavigatie zullen binnenkort worden gemoduleerd op basis van het geluid van de vliegtuigen, hun uitstoot en de afgelegde afstand. Ook de financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening in 2023 op de luchthavens wordt verduidelijkt. Dat is goed nieuws voor het milieu en voor de financiële draagkracht van skeyes.

Johan Decuyper, CEO van skeyes: “Dankzij deze wijzigingen aan het beheerscontract kan skeyes zijn beleid inzake technologische investeringen, gericht op het voortdurend verbeteren van de luchtvaartveiligheid, voortzetten en tegelijkertijd een van de belangrijkste uitdagingen voor onze sector aangaan: het inzetten op een duurzame luchtvaart."

Modulatie van de heffingen
De luchtvaartmaatschappijen betalen heffingen aan skeyes voor zijn dienstverlening op het vlak van luchtvaartnavigatie - opstijgen en landen - op Brussels Airport. Vanaf 1 april 2023 wordt een nieuw, groener tariferingssysteem ingevoerd. De heffingen zullen worden gemoduleerd naargelang het geluid van de vliegtuigen, hun uitstoot (luchtkwaliteit - Nox - en CO2) en de afstand van de vluchten. Het bedrag van de nieuwe heffing kan variëren van gemiddeld -25% tot +40%.

Dat initiatief moet de luchtvaartmaatschappijen ertoe aanzetten minder luidruchtige en minder vervuilende toestellen in te zetten en korteafstandsvluchten ontmoedigen.
Het systeem wordt inkomstenneutraal voor skeyes.

Energietransitie in de luchtvaart
skeyes ontvangt een subsidie van de regering om projecten te financieren die erop gericht zijn de CCO (Continuous Climb Operations), CDO (Continuous Descent Operations) en groene naderingsprocedures te promoten. Dankzij deze procedures verbruiken vliegtuigen minder brandstof, wat een positief effect heeft op het milieu. Zoals hierboven vermeld, is het ook de bedoeling een ‘groenere tarifering’ van de heffingen voor plaatselijke luchtvaartnavigatiediensten in te voeren.

Met de steun van de regering zal skeyes blijven investeren in geavanceerde technologieën die minder gevoelig zijn voor de effecten van de windturbines en de beschikbare ruimte voor windenergieprojecten doen toenemen. De eerste stappen zijn hier al gezet.

Persberichten in je mailbox

Tervuursesteenweg 303 1820 Steenokkerzeel België